זכויות החולים במחלות דם – מה מגיע לכם?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

מחלות דםישנם סוגים שונים של מחלות דם, כאשר מצבם של החולים בכל אחת מהמחלות הרלוונטיות יכול לנוע בין מצב קל יחסית לבין מצב קשה יותר, שלעיתים מגיע לכדי צורך באשפוזים תכופים.

חלק מהחולים במחלות דם יכול לממש את זכאותו לקצבאות ולתגמולים נוספים, בהתאם למצב רפואי ועל פי החלטה של וועדת מומחים של ביטוח לאומי.

לקראת סוף שנת 2016 צפוי שינוי לטובה בהגדרת המחלה והזכויות של חולים במחלות דם, כתוצאה מהחלטה לקיום רפורמה מקיפה בתחום (לצד שינויים לגבי כמה מחלות נוספות).

קצבת נכות וכושר עבודה – כדאי לבדוק מה מגיע לכם

החולים במחלות דם עשויים לקבל הכרה כמי שסובלים מנכות קשה אם מצבם מצדיק זאת. חלק מהחולים יוכלו לקבל קצבה של נכות כללית, במידה ויקבלו הכרה באחוזי נכות מספקים.

כדי לקבל קצבה כאמור מביטוח לאומי, יש צורך לאבחן את מצבם גם מבחינת כושר עבודה. חולים בעלי רמה נמוכה של כושר עבודה בשילוב אחוזי נכות של שישים אחוז ומעלה (ובמקרים מסוימים – גם פחות מכך) יקבלו קצבת נכות בהתאם.

על סמך אילו מחלות דם ניתן לקבל קצבת נכות כללית? מדובר למשל במצבים רפואיים כגון אנמיה, כאשר מצבים שבהם החולה זקוק לעירויי דם קבועים יכולים לגרור הכרה בעד מאה אחוזי נכות. גם כאשר קיימת מחלה ובה עליה בספירת תאי הדם האדומים יכולים לגרור הכרה בנכות וכן גם מחלות נוספות כגון תרומבוציטופניה במצב כרוני או Thrombotic Thrombocytopenic Purpura וכן נויטרופניה המלווה בזיהומים ועם צורך נלווה בטיפול אנטיביוטי.

יש גם מחלות נוספות שגוררות הכרה בעד מאה אחוזי נכות כגון לימפומה, מיאלומה, מטופלים בהשלת תאי אב, המופיליה ועוד.

על מנת לקבל קצבת נכות וזכויות הנלוות לכך יש תחילה להגיש תביעה לביטוח לאומי. לאחר מכן יש לעבור וועדה רפואית שקובעת את אחוזי הנכות ואת רמת הפגיעה בכושר העבודה ורק לבסוף יקבעו הסכומים של הקצבה להם יהיה זכאי החולה.

את קצבת הנכות מקבלים פעם בחודש (לקראת סוף החודש), כאשר הסכום נקבע על פי רמת הירידה בכושר העבודה, על פי סוג המחלה ואחוזי הנכות שאושרו בגינה ועל פי מאפיינים נוספים כגון הכנסת בן זוג, מספר הילדים. עוד יש לציין שהחולים במחלות דם וזקוקים לליווי, עזרה והשגחה בביצוע פעילויות שונות כגון שמירה על היגיינה, ניידות, יוכלו לקבל אישור לקצבה נוספת בשם קצבה לשירותים מיוחדים.

לימודים והכשרה מקצועית

חלק מהחולים במחלות דם מקבלים הכרה באחוזי נכות יחסית נמוכים, כאלה שאינם מקנים להם את הזכות לקבלת קצבת נכות.

בביטוח לאומי מעניקים לחלק מהחולים זכויות כגון למשל סיוע בהכשרה מקצועית ולימודים. חולה שנמצא מתאים לכך, יוכל ליהנות ממסלול של הכשרה מקצועית או לימודים גבוהים, לרבות סיוע בתשלום שכר לימוד והוצאות נוספות הנלוות ללימודים.

יש לציין שגם נכים קשים, מי שחולה במחלת דם ואף אושרה לו קצבת נכות, עשויים להיות זכאים להכשרה מקצועית במידה וימצאו מתאימים.

הטבה בארנונה ובמיסים

חולים במחלת דם שמקבלים קצבת נכות כללית יוכלו לקבל הנחה משמעותית בארנונה. ההנחה ניתנת בכפוף לאישור הרשויות המקומיות השונות, כאשר יש משמעות גם לגובה ההכנסה.

אחוזי ההנחה נקבעים בהתאם למצב הרפואי ויש אפשרות לקבל הנחה גם על סמך מצבו של ילד החולה במחלות דם ומתגורר בבית.

מי שחולה במחלת דם שגוררת תשעים או מאה אחוזי נכות, יוכל לקבל הטבות מס מסוימות כגון מס רכישה מופחת וכן נקודות זיכוי לחולה עצמו או לבן הזוג. במצבים מסוימים ניתן לקבל פטור מלא ממס הכנסה שיכול להיות משמעותי לחלק מהחולים.

זכויותמצבם של אנשים החולים במחלות דם שונות עשוי להיות מגוון מבחינה רפואית כמו גם תפקודית. בין החולים ניתן כאלה שסובלים מקרישיות יתר, יש הסובלים מבעיה של טסיות, בעיית אנמיה וחוסר דם, סרטן הדם, ריבוי כדוריות אדומות ועוד.

יש כאלה מבין החולים שיכולתם התפקודית גבוהה ויש כאלו שנחשבים למוגבלים במידה רבה. ככלל, רבים מהחולים במחלות דם הינם זכאים לזכויות שונות המגיעות להם מתוקף מצבם מביטוח לאומי. על מנת לבדוק את הזכאויות השונות עליהם לקבל הכרה בנכות.

זכויות בהתאם לאחוזי הנכות

הצעד הראשון לקבלת זכויות מביטוח לאומי הינו הגשת תביעה לביטוח לאומי. לביטוח לאומי יש למסור מסמכים רפואיים המעידים על מצבו של החולה וכן יש לעבור אבחון בפני וועדה רפואית של המוסד. הוועדה הרפואיות תבצע הערכה של אופי הליקויים וכך יקבעו אחוזי הנכות.

אנשים שסבלו ממחלת דם שחלפה, לא יוכרו כנכים כלל או שההכרה הזמנית תופסק. חולים כרוניים במצב קל עד בינוני יוכרו כנכים ברמה של עשרים עד חמישים אחוזי נכות.

חולים במחלות דם במצב קשה אך בעלי יכולת מסוימת לתפקד יקבלו 75% וכאלה המוגבלים לחלוטין בתפקודם יוכרו במאה אחוזי נכות.

בשולי הדברים ראוי להוסיף שבדיוק בעת הנוכחית נמצא כל נושא זכויות החולים במחלות דם בפני שינוי.

וועדות של הביטוח הלאומי משנות את הניסוח הכללי שמתאר מחלות דם מסוימות לכדי ניסוח ממוקד יותר. משום כך, מצבם של חלק מהחולים לפחות יוגדר באופן מדויק יותר כך שהגדרת הנכות עשויה להשתנות וכך גם הזכויות.

קצבאות וזכויות רפואיות

לאחר שהחולה הוכר כנכה, יקבעו גם אחוזי הנכות מבחינה תפקודית כלומר – רמת הפגיעה בכושר העבודה. ככל שדרגת אי הכושר שנקבעה גבוהה יותר – כך תתקבל קצבה חודשית גבוהה יותר. יש לציין שבקרב חלק מהחולים הגדרת הנכות תהיה זמנית, כך שלאחר זמן יהיה צורך לאבחן מחדש את גובה הנכות, בין אם הרפואית ובין אם התפקודית.

  • כיום, הקצבה הבסיסית עומדת על קרוב לאלף וחמש מאות 6 והיא משולמת לבעלי נכות של שישים עד 65%.
  • עבור בעלי נכות מלאה, ברמה של מאה אחוזי נכות או קרוב לכך, הקצבה הבסיסית עומדת על כאלפיים ושלוש מאות שקלים.
  • בהתאם לגובה הנכות הרפואית, ניתן לקבל תוספת קצבה בסכומים שבין מאתיים חמישים לשלוש מאות וחמישים שקלים ובנוסף, סכום שבין חמש מאות לבין אלף שקלים להורים לילדים החולים במחלת דם שהוכרו כנכים.

ראוי לציין שיש קריטריונים נוספים שיכולים להשפיע על גובה קצבת הנכות המשולמת לסובלים ממחלות דם שמצבם קשה למדי. בנוסף וללא כל קשר, זכאים כמובן החולים לטיפול רפואי על פי חוק ועל פי הקריטריונים של סל התרופות. כך למשל, זכאים כחולים כרוניים להנחות בעלות התרופות וכן לטיפולים ולבדיקות בהשתתפות עצמית נמוכה. בנוסף, זכאים לקבל תרופות הנכללות בסל המתאימות למצבם כפי שהוכר על ידי רופא בעל מומחיות מתאימה.

זכויות נוספות ונפגעי עבודה

במידה ונמצא קשר בין מחלת הדם לבין משלוח היד, לחולה ישנה אפשרות להגיש תביעה במסלול של נפגעי עבודה. במקרה זה, הקשר בין רמת הנכות לבין הפיצוי הכספי שונה וההכרה בנכות מתחילה באחוזים נמוכים יותר. בנוסף, נפגעי עבודה זכאים לקבל החזר מלא על טיפולים רפואיים וכן אפשרות למסלול שיקום תעסוקתי.

עוד יש לציין שחולים במחלות דם עשויים לקבל זכויות נוספות גם בתחום הניידות גם בהטבות מול רשויות שונות. הנחה במיסים, נקודות זיכוי, פטור ממס לנכים קשים, הנחות בתשלומי בזק, חשמל, אביזרים רפואיים מסובסדים ועוד.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

073-3753264 דילוג לתוכן