זכויות רפואיות מביטוח לאומי לחולי דמנציה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

זכויות לחולי דמנציה בביטוח לאומידמנציה היא מצב רפואי, של פגיעה קשה ביכולת השכלית, הקוגניטיבית של האדם, אשר באה לידי ביטוי בפגיעה בזיכרון (לטווח הקצר ו/או הארוך) וירידה ברמת האינטליגנציה. במרבית המקרים, אין המדובר במצב הפיך שניתן לרפא, אלא המצב הולך ומחמיר עם הזמן. אחת המחלות הדמנטיות השכיחות ביותר, היא מחלת האלצהיימר.

מטבע הדברים, הדמנציה, פוגעת ביכולת התפקודית של הסובל ממנה וזו יורדת, ככל שהמחלה מחמירה. ישנה ירידה דרסטית בכושר העבודה, כאשר במרבית המקרים, ישנו אובדן מלא של כושר העבודה ולאחריו, הופך החולה, בשלבים, להיות סיעודי, כך שהוא אינו יכול לדאוג לרחצה, אוכל וניקיון והוא זקוק לעיתים להשגחה בכדי לא להזיק לעצמו או לאחרים.

חולי דמנציה, זכאים לסיוע מן המוסד לביטוח לאומי וממוסדות נוספים, אך בשונה מהחולים בבעיות רפואיות אחרות, המודעים למצבם הרפואי ויכולתם הקוגניטיבית לא נפגעה, הרי שחולי דמנציה, פעמים רבות, אינם מודעים למצבם ואין להם את היכולת לדאוג לעצמם. על כן, זקוקים הם לעזרת המשפחה ו/או עזרה מקצועית, בכדי לקבל את הזכויות המגיעות להם מן המוסדות השונים.

קצבת נכות

הצעד הראשון הוא להגיש תביעה לביטוח לאומי, לקבלת קצבת נכות כללית. אובדן של 50% לפחות מכושר העבודה, מקים זכאות לקצבת נכות, אשר משולמת בכל חודש לחשבון הבנק.

קבלתה של קצבה זו, כמו שאר הקצבאות והגמלות של ביטוח לאומי, מותנית בהגשת תביעה על גבי הטפסים של ביטוח לאומי (ניתן להוריד את הטפסים דרך האינטרנט או לקבלם בסניף ביטוח לאומי) בצירוף מסמכים רפואיים ומסמכים אחרים רלוונטיים.

לאחר הגשת התביעה, תיערך לתובע בדיקה להערכה תפקודית, בכדי לקבוע את אחוזי הנכות שלו ואת רמת כושר העבודה.

גמלת סיעוד

המוסד לביטוח לאומי, משלם גם גמלת סיעוד, לחולי דמנציה אשר נמצאים במצב סיעודי ומוגבלים בתפקוד היומיומי. כלומר, הגמלה ניתנת למי שזקוק לעזרה ברחצה, בניקיון, באכילה וזקוק להשגחה, בשל מצבו.

על מנת לקבוע את מידת התלות של מבקש הגמלה, שולח המוסד לביטוח לאומי, מעריך, למשל, אחות או פיזיותרפיסטית, הבודק את היכולת התפקודית של אותו אדם המבקש את הגמלה.

חשוב לציין כי ישנם מקרים בהם, לא תבוצע בדיקת יכולת תפקודית והמוסד לביטוח לאומי, מבצע את הערכת התפקוד ומחליט האם לקבל את התביעה לגמלה, רק על סמך המסמכים הרפואיים שהוגשו עם התביעה לקבלת הגמלה. אלו הם מקרים שבהם נקבע כבר על ידי ביטוח לאומי, כי מדובר באדם התלוי באופן קיצוני ומוחלט בעזרה חיצונית.

נוסף לקצבת הנכות וגמלת הסיעוד, ישנה גם גמלת שירותים מיוחדים. זוהי גמלה המשולמת לחולי דמנציה אשר טרם הגיעו לגיל פרישה וזקוקים לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות ו/או זקוקים להשגחה סביב השעון.

ערעור על החלטות המוסד לביטוח לאומי

חשוב לציין כי ניתן להגיש ערר על מרבית החלטותיו של המוסד לביטוח לאומי ועל כן, אם הקביעה הראשונית בעניין זכאות לקצבה או גמלה, איננה מקובלת על התובע או משפחתו, יש לברר על האפשרויות להגיש ערר. יש לציין כי אם התביעות הוגשו ללא סיוע של עורך דין, בשלב הראשון, הרי שבשלב הערר, רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני ביטוח לאומי.

זכויות נוספות

בנוסף למוסד לביטוח לאומי, זכאים חולי דמנציה לקבל סיוע גם ממשרד הבריאות, למשל, במימון של עלות האשפוז במוסדות סיעודיים. הסיוע מותנה בהגדרת חולה הדמנציה כסיעודי או תשוש נפש ובעמידה בקריטריונים הכלכליים שנקבעו.

הטבות נוספות ניתנות על ידי מס הכנסה, הרשויות המקומיות, חברת החשמל וגופים נוספים. קבלת ההטבה, דורשת בירור מול המוסד הספציפי והגשת מסמכים רלוונטיים.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן