נפילה במדרגות הבית כתאונת עבודה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

תאונה בבית יכולה להחשב תאונת עבודה?לשאלה האם נפילה במדרגות הבית הפרטי של פלוני, נפילה שהובילה לפגיעה גופנית ולצורך בקבלת טיפול רפואי, יכולה להיחשב לתאונה עבודה נדרש לאחרונה בית המשפט לעבודה.

למרות שבמבט ראשון נראה שפגיעה שחלה בביתו הפרטי של האדם אינה יכולה להתאים לקטגוריה של תאונות עבודה, בית המשפט סבר אחרת. להחלטה זו ש בית המשפט הצטרפו נימוקים כבדי משקל שיכולים להיות רלוונטיים הרבה מעבר למקרה הנדון הזה.

רקע עובדתי

תושבת צפון הארץ, פיזיותרפיסטית במקצוע, החליקה במדרגות ביתה, בדרכה החוצה, לצורך הענקת טיפול פיזיותרפי. בעקבות הפגיעה פונתה האישה לבית החולים ובהמשך הגישה תביעה לביטוח לאומי לצורך הכרה בפגיעה שחוותה כבתאונת עבודה. הביטוח הלאומי דחה את תביעתה שכן לדבריו מדובר על פגיעה שהתרחשה בביתה הפרטי, כך שהקשר בין הפגיעה לבין עיסוקה של האישה איננו מתקיים.

האישה, שסירבה לקבל את הדברים, פנתה לבית הדין לעבודה, המשמש כערכאה לערעורים בנושאים כגון זה. בית המשפט, לאחר שמעו את כל פרטי נסיבות המקרה, החליט לקבל את טענותיה של הנפגעת, מתוך שני שיקולים מרכזיים וכבדי משקל.

פגיעה בדרך לעבודה

הנימוק הראשון שתמך בטענתה של האישה, (דהיינו שמדובר על תאונת עבודה), נובע מהאמור בחוק הביטוח הלאומי לגבי תאונות מסוג זה.

על פי החוק, תאונת עבודה יכול להיות שתתרחש במהלך זמן עבודתו של האדם אך ישנם גם מקרים נוספים. גם כאשר הפגיעה אירעה במהלך דרכו של האדם למקום עבודתו או בחזרה ממנו, יתאימו התנאים להכללת המקרה כתאונה הקשורה לעבודה.

במאמר מוסגר נציין שעל פי החוק יש סייג שקובע שדרכו של האדם לעבודתו צריכה להיות סבירה מבחינת זמן ומבחינת מרחק. במידה ואדם בוחר בדרך ארוכה, עקיפה או בלתי סבירה, עשויות נסיבות המקרה לשלול פגיעה בעבודה, גם אם התרחשה בדרך אל העבודה או ממנה.

במקרה הנדון, מכיוון שהפיזיותרפיסטית הייתה בדרכה אל העבודה, אשר הייתה בביתו של מטופל המרותק לביתו, ההחלקה במדרגות נחשבת לפגיעה בדרך למקום העבודה. יש לציין שבנקודה זו הוסיף בית המשפט הנכבד נימוק נוסף לכך שמדובר על פגיעה במסגרת העבודה.

נימוק זה משתלב עם הנימוק הראשון ומשלים אותו והוא נוגע לסיווג ביתה של הנפגעת כבית המשמש לתכלית כפולה.

בית דו שימושי

על פי עדותה של האישה, ביתה משמש אותה לא לתכלית של מגורים בלבד. ביתה, שמצויה בו גם קליניקה מקצועית, משמש אותה לקבלת מטופלים.

בשל עובדה זו, ניתן לראות את הבית הפרטי גם כמקום עבודה וגם כמקום המגורים. מכיוון שכך, בכל מקרה של פגיעה וכאשר רוצים לקבוע האם מדובר על פגיעה בעבודה, יש לבדוק מה היו נסיבות המקרה.

במידה והפגיעה התרחשה תוך כדי ביצוע תכלית מקצועית, הרי שמדובר באופן ברור על תאונה בעבודה והנפגע יהיה זכאי לקבל את כל הזכויות שנפגע שכזה זכאי להן.

לעומת זאת, במידה והפגיעה התרחשה שלא תוך כדי ביצוע תכלית מקצועית כלשהי, לא יהיה מקום להכיר בה בתר כזו הקשורה לעבודה.

בנסיבות המקרה הנדון, הסתבר שהאישה עבדה לפני הפגיעה בקליניקה שבביתה ונפלה במדרגות כאשר הייתה בדרכה למטופל, כאמור. מכיוון שכך, ניתן לראות את הפגיעה לא רק ככזו שהתרחשה בדרך אל העבודה אלא ככזו שהתרחשה תוך כדי העבודה עצמה ובמהלכה.

בסיכומו של דבר, בעקבות הדיון המשפטי פסק בית המשפט שנסיבות המקרה מורות על כך שהאישה נפגעה בתאונת עבודה. העובדה שמדובר על בית פרטי המשמש גם לתכלית מקצועית והעובדה שהפגיעה התרחשה בדרכה ממקום עבודה אחד למשנהו מהווים ראיה מספקת לכך.

ראו מקרים נוספים:

תאונת עבודה בדרך להורדת הילד בגן

נפילה כתוצאה מחולשה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן