זכויות חולי אפילפסיה בביטוח לאומי

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

זכויות חולי אפילפסיה בביטוח לאומיאפילפסיה היא מחלה נוירולוגית, הבאה לידי ביטוי בהתקפים שונים, כמו התקפי פרכוס, הנובעים מפעילות חשמלית לקויה של המוח. לרוב, התקפי האפילפסיה הם ספונטניים, אך ישנם התקפים המתרחשים בעקבות טריגר מסוים כמו הבזקים של אור, לחץ נפשי וצריכת אלכוהול.

חולי אפילפסיה מטופלים בתרופות, אשר אמורות לאזן את המחלה ולהפחית את תדירות ההתקפים, אך למחלה דרגות חומרה שונות ובעוד, שעבור חלק מהחולים, מאזנות התרופות את מצבם, חולים אחרים סובלים מהתקפים רבים גם כאשר הם נוטלים את התרופות.

ההתקפים החוזרים ונשנים, מקשים על אותם חולים לא מאוזנים, לתפקד ביום יום ויכולתם לעבוד ולהתפרנס, נפגעת מאוד.

כל חולה אפילפסיה, אשר מחלתו מקשה עליו לתפקד, זכאי לקבל זכויות כספיות מן המוסד לביטוח לאומי וכן מגופים שונים נוספים, בהתאם לגובה הנכות שנקבעה. למשל, הנחה בתשלום מס הכנסה, בתשלום חשבונות החשמל והארנונה, הנחה בנסיעה בתחבורה ציבורית וכיוצא בזה. בנוסף, ישנם חולים המקבלים פיצוי מחברת ביטוח, זאת בדרך כלל, כל עוד רכשו פוליסה של ביטוח רפואי, טרם אובחנו במחלה.

זכויות החולים בביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי, משלם קצבת נכות כללית לחולי אפילפסיה, העומדים בתנאים הקבועים בחוק. לשם קבלת הקצבה, יש להגיש תביעה לביטוח לאומי, בצירוף כל המסמכים הרפואיים העדכניים. המבוטח יקבל זימון לוועדה רפואית, בה יושב רופא או מספר רופאים, אשר בוחנים את התיק לעומקו, שואלים את המבוטח שאלות ועורכים בדיקה גופנית, על פי הצורך.

הוועדה הרפואית קובעת מהו אחוז אובדן כושר העבודה של המבוטח ומהו אחוז הנכות, כאשר שני נתונים אלו יחד, קובעים את גובה הקצבה שיקבל המבוטח, חולה האפילפסיה.

יודגש כי לשם קבלת קצבה, נדרש אובדן כושר עבודה של 50% לפחות. הנכות הנקבעת על ידי הוועדה הרפואית, היא בשלב ראשון נכות זמנית ובדרך כלל, רק לאחר מספר שנים, נקבעת נכות לצמיתות.

ככלל, מזמן המוסד לביטוח לאומי, את מקבל הקצבה, לוועדה רפואית, אחת לשנתיים, על מנת לבדוק את מצבו הרפואי ובהתאם, את זכאותו להמשך קבלת הקצבה. כאשר חל שיפור במצב הרפואי, יופחת בדרך כלל, גובה הקצבה המשולם, או תופסק הקצבה לחלוטין.

כמו כן, אם חלה הרעה במצבו הרפואי של המבוטח, ייתכן וגובה הקצבה יעלה. כאשר חלה הרעה, יכול המבוטח מיוזמתו לפנות למוסד לביטוח לאומי ולבקש הגדלת הקצבה.

ילדים חולי אפילפסיה

הזכאות לקצבת נכות בשל מחלת האפילפסיה אינה רלוונטית רק לגבי מבוגרים החולים במחלה, אלא גם לגבי ילדים וניתן לקבל קצבת נכות עבור ילד הלוקה במחלה, החל מגיל 3 חודשים. ככלל ובדומה לנוהל של מבוגרים חולי אפילפסיה, גם הילדים מקבלי הקצבה, יזומנו לוועדה רפואית בכל תקופה, לשם הערכת מצבם והמשך קבלת הקצבה, בהתאם.

ערעור על החלטות הוועדה הרפואית

חשוב לדעת, כי ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית בנוגע לאחוז הנכות ולדרגת אי כושר עבודה, על ידי הגשת ערר. יש להגישו תוך 60 יום ממועד קבלת ההחלטה של הוועדה הרפואית.

למותר לציין כי הערר צריך להיות מנומק היטב ולשם כך, כדאי להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין וביטוח לאומי. על החלטת הוועדה לעררים, לא ניתן לערער, אלא בשאלה של חוק בלבד ואז, יש להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה.

 זכויות נלוות

קבלת קצבת נכות מן המוסד לביטוח לאומי, יוצרת במקרים רבים, זכאות לזכויות נלוות שונות כמו הנחה בתשלומים לרשות המיסים ולרשויות המקומיות. המוסד לביטוח לאומי, מעביר בדרך כלל, לגופים אלו ולאחרים נוספים, רשימה של מקבלי הקצבאות הזכאים להנחה וזו ניתנת למקבלי הקצבאות באופן אוטומטי.

אולם, אם לא ניתנה הנחה, כדאי תמיד לברר באופן פרטני, מול המוסד לביטוח לאומי ומול הגוף הספציפי, אם קיימת זכאות להנחה.

אפליפסיהאפילפסיה, הנקראת גם כמחלת הנפילה או כיפיון, הינה הפרעה נוירולוגית המתבטאת בפרכוסים ובעוויתות של איברי הגוף הנקראים התקפי אפילפסיה.

התקפים אלו נגרמים כתוצאה מפעילות חשמלית בתאי המוח מעבר לנורמה הרצויה. חולים אפילפטיים סובלים מהתקפים חוזרים ונשנים אשר בעיקר מופיעים בעקבות גירויים חיצוניים המהווים "טריגר".

אפילפסיה ניתנת לאבחון מינקות וגורמי הסיכון להופעתה תלויים במגוון רחב של גורמים. חשוב לציין שהסיבות להופעת המחלה משתנות בקבוצות הגיל השונות. כך למשל בתקופת הינקות והילדות פרכוסי חום שונים מעידים על היווצרות זיהום במערכת העצבים המרכזית, בעוד הופעתם של התקפים בגיל הבגרות נובעים בעיקר ממתח טראומה או גידולים במוח וכיוצ"ב.

דרכי טיפול במחלת הנפילה

כיום מקובל להתייחס אל מחלת הנפילה כחסרת אפשרות לריפוי תרופתי. יחד עם זאת, ניתן לשלוט בה באמצעים שונים. מידת השליטה בהתקפים משתנה ממטופל ומטופל ותלויה בגורמים שונים וביניהם גיל ומידת היקפו של הליקוי הנוירולוגי.

תרופות שונות, חדשות כישנות עוזרות בעיקר להפחית משמעותית את תדירות ההתקפים. במקרים חמורים יותר בהם הטיפול התרופתי אינו מועיל-נדרש לעיתים ניתוח כירורגי לכריתת המוקד הבעייתי במוח לשם הטבה במצבו של החולה.

זכויות  וזכאויות לחולי אפילפסיה

חולים הסובלים ממחלת הנפילה זכאים לקבלת קצבת נכות מן המוסד לביטוח לאומי. ע"י בדיקה של וועדה רפואית הבוחנת את אחוזי הנכות הרפואית בשקלול אובדן כושר העבודה בעקבות ההתקפים-נקבעת למעשה אישור הזכאות ומה רמתה. כך למעשה ככל שחומרת המחלה גבוהה יותר ומשפיעה באופן חריף יותר על כושר ההשתכרות-גודל הגמלה יהיה גדול יותר בהתאם.

יש לציין כי מעבר לקבלת הגמלות מן המוסד לביטוח אומי, ניתן לקבל שיקום מקצועי במידה ונקבע 20% נכות רפואית לפחות, וכן הנחה בתשלומי ארנונה, חשמל ומים.

כמו כן ניתן לקבל החזר חודשי בגובה תקרת המשתנה מעת לעת בגין תרופות שאושרו על ידי משרד הבריאות מתוקף היות החולה האפילפטי חולה כרוני.

זכויות רפואיות להורים לילד החולה במחלת הנפילה

במקרה של הורים לילדים חולי מחלת נפילה, ניתן לקבל קצבת ילד נכה. לשם קבלת קצבה זו על הילד לענות על אחד מרשימת הפרמטרים הקבועה בתקנות בכל הנוגע לסוג ליקוי זה.

כך למשל במידה והילד החולה נוטל בקביעות תרופות המפחיתות את הפרכוסים וההתקפים, או אושפז בבית חולים, זקוק לנוכחות מתמדת, או נמצא במעקב רפואי מתמיד.

ניתן לאשר את קבלת הגמלה. יש לציין כי ניתן לקבל אף תמיכה בצורת סייעת רפואית לילד בזמן הלימודים (בעמידה בתנאי החוק לזכאות זו).

פטור ממס הכנסה לחולים מאפילפסיה או לקרובי משפחתם

כיום ניתן לקבל זיכוי בגין מחלת הנפילה אשר יכולה להגיע להחזרים בשווי רב. במידה והזיכוי מתייחס ללקות של מביא ההכנסה עצמו, ניתן לקבל פטור מלא ממס בהתאם לפקודת מס הכנסה בהתאם להוכחת אי כושר ברמה של 90% במוסד לביטוח לאומי. במידה ומדובר בזיכוי בגין מחלה של ילד או בן זוג, ניתן לקבל 2 נקודות זיכוי במידה והלקות בדרגה של 80%. כמו כן ניתן לקבל זיכוי על סך הוצאות רפואיות לכל שנת מס (אך לא במקביל לזיכוי שנידון לעיל).

רישיון נהיגה לחולי אפילפסיה

בשונה מבעבר, בה נאסר על אנשים החולים במחלת הנפילה לנהוג בכלי רכב, כיום ניתן לנהוג ברכב ע"י חולי אפילפסיה עפ"י התקנות וההוראות שנקבעו לשם כך ע"י המכון לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות. לשם קבלת רישיון נהיגה או השבתו יש להגיש מסמכים שונים למכון לבטיחות בדרכים, בהתאם לתקנות התעבורה בנושא זה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן