זכויות הסובלים משחמת בכבד

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

נכות משוקללתשחמת הכבד, או בשמה המקורי "צירוזיס" (Cirrhosis), היא מחלה כרונית, המתבטאת בהתפשטות הדרגתית של "רקמת חיבור" לאורכו של הכבד, אשר יוצרת בהדרגה ניתוק בין חלקיו הפעילים של הכבד, וכתוצאה מכך מעין "כיסים מתים" ברקמת הכבד, שאינם עוד בעלי יכולת תפקוד. כתוצאה מתהליך זה, כושר פעילותו של הכבד הולך ונפגע בהדרגה, מה שצפוי להביא בסופו של דבר להשבתתו המוחלטת לאורך זמן.

אף כי הרפואה המודרנית הצליחה לזהות מספר גורמים להופעת שחמת הכבד באדם, כאשר הגורם הנפוץ ביותר הוא שימוש מתמשך במשקאות אלכוהוליים שונים, הרי שנכון לשנת 2015, המדע טרם איתר תרופה למחלה, מה שהופך את שחמת הכבד למחלה כרונית חשוכת מרפא. נכון לימינו, הפתרון היחיד לסובלים משחמת הכבד הינו השתלת כבד, במסגרתה מחליפים את הכבד הפגוע בכבד אנושי תקין מתורם אחר.

מהם התסמינים של שחמת הכבד?

במרבית המקרים, וככל ששחמת הכבד מצויה עוד בשלביה הראשונים, החולה לא סובל מסימפטומים מורגשים כלשהם, מה שמקשה על איתור המחלה בשלביה המוקדמים יותר. בהמשך, וככל שכושר התפקוד של הכבד נפגע יותר ויותר, מתחילים להופיע הסימפטומים השונים, אשר מופיעים ברמות חומרה שונות אצל כל חולה וחולה.

בין הסימפטומים הראשונים שמופיעים אצל חולה בשחמת הכבד ניתן למנות עייפות מתמשכת וירידה הדרגתית במשקל, אשר נגרמים עקב חוסר יכולתו של הכבד להמשיך ולווסת את רמת החלבונים ושאר החומרים המועברים במערכת הדם. בשלבים מאוחרים יותר, חולים בשחמת הכבד נוטים לסבול מדימומים, מבעיות בקרישת הדם, מהופעתה של מחלת הצהבת, ומסימפטומים נוספים. לאורך הזמן, וככל שכושר תפקודו של הכבד הולך ונפגע בהדרגתיות, כך צפויים הסימפטומים להחמיר, עד להגעת החולה למצב קליני כתוצאה מחוסר תפקוד מוחלט של הכבד הפגוע.

מהן הזכויות המוקנות לסובלים משחמת הכבד?

מאחר ושחמת הכבד הינה מחלה כרונית, אשר הטיפול היחיד לה מתמצה בהחלפתו של הכבד הפגוע בכבד חדש מתורם אנושי, חולים רבים נאלצים לחיות עם המחלה לאורך שנים ארוכות, מה שעלול לפגוע קשות במהלך חייהם וביכולת התנהלותם היומיומית. הסימפטומים השונים הנוצרים כתוצאה מהמחלה פוגעים לא אחת ביכולתו של החולה להתפרנס בכבוד, ובמקרים החמורים, אף משביתים לחלוטין את כושר עבודתו.

מסיבה זו, ובמקרים בהם יכולת השתכרותו של החולה נפגעה משמעותית עקב הופעתה של שחמת הכבד, החולה זכאי ליהנות מקצבת נכות, המוענקת מטעם המוסד לביטוח לאומי בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק. על מנת ליהנות מקצבה זו, המשולמת מדי חודש בחודשו, על החולה ראשית להתייצב בפני ועדה רפואית מיוחדת, הבוחנת את מצבו הרפואי ואת הפגיעה בכושר השתכרותו כתוצאה מהסימפטומים של המחלה.

במידה ונמצא, כי כושר השתכרותו של החולה נפגע ברמה של לפחות 50% ביחס למצבו טרם הופעת הסימפטומים של המחלה, הוא זכאי ליהנות מקצבת הנכות, כאשר סכום הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לחולה במסגרת הוועדה הרפואית, עד לסכום של 2,342 שקלים לסובל מאחוז נכות של 100% (נכון לשנת 2015). כמו כן, במקרים מסוימים הסובל מהמחלה יהא זכאי ליהנות גם מתוספת כספית לקצבה, המוכרת בשם "קצבה חודשית נוספת", וזאת בהתאם לנהלים, המשתנים מעת לעת.

בנוסף לקצבת הנכות, חולים הסובלים משחמת הכבד זכאים ליהנות גם ממגוון זכויות נוספות, ביניהן פטור חלקי מתשלומי מס הכנסה, הנחה בארנונה ובמיסי עירייה, הנחה בתשלומי הרכב לסובלים מקשיי ניידות, ועוד. את רשימת ההטבות המלאה, המשתנה מעת לעת, ניתן לאתר בסניפי המוסד לביטוח לאומי, או בפנייה ישירה למוקד הפניות של המוסד לביטוח לאומי.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

073-3753264 דילוג לתוכן