זכויות חולי סרקואידוזיס

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

זכויותמחלת הסרקואידוזיס יכולה להופיע במגוון צורות מבחינה קלינית. בקרב חלק מהחולים תיתכן הטבה משמעותית לאחר זמן, אפילו ללא טיפול ואילו אצל אחרים תיתכן החמרה לאורך זמן. אין זה נדיר שהמחלה הופכת לכרונית, מצריכה טיפול משמעותי לאורך זמן ואף משפיע על יכולת התפקוד של החולה.

מכיוון שחלק מהחולים במחלה מגיעים לכדי מצב של נכות ממש ומתקשים לעבוד, חשוב לדעת שכדאי לבדוק לגבי זכויות רפואיות ואחרות המגיעות לחולים. לכן, בסקירה זו נתמקד בזכויות השונות אשר מגיעות לחולים במחלה זו.

פונים לבירור הזכויות

על מנת לברר את הזכויות המגיעות לחולי סרקואידוזיס יש צורך להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. המחלה, כאשר היא נחשבת לכרונית, יכולה להתבטא במגוון רחב של אופנים, עם השפעה על הריאות, העור, הכבד ואיברים נוספים.

חשוב מאוד לפנות עם מסמכים רפואיים, סיכומי מחלה, סיכוני אשפוז במידה וישנם, וכל מסמך שיכול לשפוך אור על המצב התפקודי.

יש לדעת שלאחר הפניה להגשת התביעה יידרש החולה להופיע בפני וועדה רפואית מתאימה. הוועדה תקבע האם החולה נחשב לנכה, באמצעות ההגדרות שבספר התפקוד ובתקנות השונות. בנוסף, יקבעו אחוזי נכות וכן יקבע עד כמה נפגעה היכולת לתפקד ולעבוד בשל הסימפטומים של המחלה (בהנחה שמדובר על חולה בגיל העבודה).

קצבת נכות כללית

כאשר נקבע שהחולה נחשב לנכה, בין אם באופן זמני ובין אם באופן קבוע, בהחלט ישנה אפשרות לקבל קצבת נכות כללית. אישור לקצבה זו מתקבל, כמובן, על סמך אחוזי הנכות שנקבעו וכן על סמך יכולתו או אי יכולתו של החולה לעבוד ולהתפרנס.

חשוב לדעת שגובה הקצבה עשוי להשתנות מחולה לחולה. כל זאת, לא רק בשל ההבדלים באחוזי הנכות וביכולת התפקוד. יש גם משמעות לגורמים נוספים כגון קיום משפחה ותלויים (ילדים, בת זוג) וקריטריונים נוספים.

גמלת ניידות

זכות נוספת, שיכולה להתאים עבור חלק מהחולים הינה גמלת ניידות. גמלה זו נועדה לסייע לכל חולה שנמצא זכאי משום שיכולת הניידות שלו נפגעה באופן משמעותי, כזה או אחר. עבור חלק מהחולים יש לכך משמעות לרכישת רכב מיוחד, למשל, אביזרים וציוד מותאמים ועוד.

יש לציין שמדובר על זכאות מקבילה לקצבת נכות ולא הטבה שמחליפה את הקצבה או מפחיתה אותה.

הבטחת הכנסה

חולים במחלה, שהכנסתם נמוכה מסף ידוע שמשתנה מעת לעת, עשויים להיות זכאים להשלמת הכנסה. הדבר נכון למשל עבור חולים שלא הוגדרו כנכים או שאחוזי הנכות שלהם נמוכים ועם זאת אין ביכולתם לעבוד או שהכנסותיהם נמוכות מאוד.

יש לציין שהסכומים משתנים מזכאי לזכאי ויש שהסיוע ניתן באופן זמני או לאורך זמן, בהתאם למאפייני המקרה הפרטני.

קצבת שירותים מיוחדים

קצבה נוספת שיכולה להיות רלוונטית לחלק מחולי סרקואידוזיס נקראת קצבה לשירותים מיוחדים. קצבה זו מיועדת לאדם שזקוק לסיוע מיוחד וקבוע של אדם נוסף לביצוע פעולות יום יומיות מסוימות. נדגיש שלא מדובר בהכרח על אדם סיעודי, שכן אז הזכויות הן מהותיות יותר.

זכויות רפאויות

מלבד הזכויות של חולי סרקואידוזיס מטעם המוסד לביטוח לאומי, זכאים החולים גם להטבות מיוחדות מבחינה רפואית. בין היתר, הזכויות כוללות:

  • קבלת מידע רפואי מלא ושקיפות בכל מפגש עם רופא או צוות רפואי.
  • הזכות לליווי ונוכחות של אדם אחר במהלך בדיקות.
  • תקרת מקסימלית לתשלום עבור תרופות, עבור אלה שנחשבים לחולים כרוניים.
  • במידה והחולה מוכר כנכה הזכאי לקצבה, ניתן לקבל פטור מחלק מהתשלומים המקובלים בקופות החולים השונות. זכות זו ניתנת באופן אוטומטי, אך כדאי לוודא שההטבה הזאת מעודכנת ומבוצעת בפועל.
משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

073-3753264 דילוג לתוכן