מענק לחייל משוחרר בעבודה נדרשת

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

מענק לחיילים משוחרריםחוק ביטוח לאומי קבע כי חיילים משוררים משירות סדיר או אנשים שסיימו התנדבות במסגרת שירות לאומי של שנתיים שעבדו במשך שישה חודשים מלאים באחד מסוגי העבודה הנדרשת (קיימת רשימת עבודות המוגדרות כ"נדרשות"), זכאים לקבל מביטוח לאומי מענק חד פעמי.

אנשים שעבדו בתקופה של פחות משישה חודשים מלאים זכאים למענק חלקי בתנאי שאכן עבדו בעבודה נדרשת.

מי זכאי למענק?

המענק החד פעמי משולם לחיילים משוחררים או למתנדבים שסיימו שירות לאומי אשר עונים על שלושת התנאים שלהלן:

  • העבודה בה עבדו מוכרת במוסד לביטוח לאומי כעבודה נדרשת לצורך תשלום המענק החד פעמי.
  • צריכה להיות תקופת מינימום של עבודה באותו סוג של עבודה נדרשת, כלומר שישה חודשים ברציפות או במקטעים בעבודה אשר מוכרת כנדרשת, במשך 24 החודשים ממועד השחרור משירות סדיר או מהתנדבות במסגרת שירות לאומי. עבודה זו תהיה במשרה מלאה, לפי הכללים הנהוגים במקום, ותכיל לפחות 150 ימי עבודה.
  • זכאות לדמי אבטלה: אדם אשר התחיל את העבודה הנדרשת במהלך השנה הראשונה ממועד השחרור, לא זכאי לקבל דמי אבטלה. אדם אשר התחיל את העבודה הנדרשת אחרי שנה ממועד השחרור, זכאי לקבל דמי אבטלה באותו היום בו התחיל לעבוד בה, בתנאי שעבד בכל עבודה שהיא תקופה מסוימת לפי הדרוש בחוק במהלך שנה וחצי קודם לעבודה הנדרשת. התקופה בה עבד האדם באותו מקום יכולה להיות במקטעים או ברציפות, וגם אצל מעסיקים שונים, בתנאי שכמות הימים הדרושים נצברו במשך שנה וחצי ממועד השחרור ועד לתחילת העבודה הנדרשת.

מסמכים להגשה לקבלת מענק

  • העתק של תעודת שחרור מהצבא או כל מסמך אחר בו כתוב מועד סיום השירות הסדיר או אישור מאגודות לשירות לאומי אודות תקופת השירות בהתנדבות.
  • אישור מהמעסיק בעבודה הנדרשת אודות מקום העבודה, סוג העבודה והתקופה בה היא נעשתה, יחד עם ציון של מספר הימים בהם נעשתה העבודה בכל אחד מהחודשים.
  • צילומי תלושי שכר ממקומות עבודה בשנה וחצי שלפני תחילת העבודה הנדרשת, לאנשים אשר התחילו לעבוד אחרי שנה מלאה ממועד השחרור.

גובה המענק בעבודה נדרשת

החל מ-1 בינואר 2012 גובה המענק המלא שמשולם לאדם אשר עבד תקופה מלאה שמזכה אותו במענק הוא 9,239 שקלים. אנשים אשר עבדו בעבודות חקלאות במשך ארבעה חודשים בלבד, זכאים למענק כספי באופן חלקי שעומד על 6,159 שקלים.

מה מנוכה מן המענק?

מס הכנסה רואה במענק החד פעמי בעבור עבודה נדרשת כהכנסה לכל דבר ועניין ולכן מחושבים ניכויי המיסים גם ממנו.

חיילים משוחררים או מתנדבים אשר סיימו שירות לאומי והכנסתם באותה שנה בה קיבלו את המענק הגיעה לסף המס, יתכן וינוכה להם מס על המענק כאשר יערכו תיאום מס או כאשר יגישו דו"ח שנתי. המוסד לביטוח לאומי, לעומת זאת, לא מנכה מס במקור כאשר משולם המענק החד פעמי.

מה לגבי מקבלי דמי אבטלה?

אדם אשר קיבל דמי אבטלה במשך 11 החודשים שעברו לפני שהתחיל לעבוד בעבודה הנדרשת זכאי למענק חד פעמי אך בשיעור מופחת. את ימי האבטלה שעליהם ניתן לו תשלום יקזזו מימי העבודה שהוא צבר בעבודה הנדרשת.

ערעורים וסיוע משפטי

אדם שהגיש בקשה למענק אך ביטוח לאומי החליט בעבורו החלטה שאינה מקובלת עליו, יכול לערער עליה בבית הדין לענייני עבודה.

הערעור יימסר בתוך 12 חודשים מיום קבלת ההודעה של ביטוח לאומי בכתב. אדם שבוחר לערער רשאי לקבל סיוע משפטי ללא עלות כספית מצדו, בהתאם לקבוע בחוק הסיוע המשפטי.

עוד פרטים על הנושא תוכלו למצוא במדריך השלם לעבודה מועדפת באתר after.org.il

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן