מדריך למיצוי זכויות והטבות מס בגיל השלישי

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

קשישים בישראל זכאים למגוון זכויות המקדמות את רווחתם ושומרות על האינטרסים שלהם. זכויות אלו מקיפות היבטים שונים של החיים, לרבות ביטוח סוציאלי, זכויות מהמוסד לביטוח לאומי, זכויות רפואיות וסיעודיות, הטבות בתחבורה ציבורית, הטבות מס ועוד.

במדריך מקיף זה, נבחן את הזכויות וההטבות השונות העומדות לרשות הקשישים בישראל, תוך התמקדות ספציפית בהטבות מס ואפשרויות מימון ע"י משכנתא הפוכה.

 

ביטוח סוציאלי

ישראל מספקת מערכת ביטוח סוציאלי איתנה לקשישים, המבטיחה יציבות פיננסית ותמיכה. זה כולל קצבאות מהמדינה כמו קצבאות נכות וסיוע סיעודי. על ידי גישה לתוכניות הביטוח הסוציאלי הללו, קשישים יכולים להפחית סיכונים פיננסיים ולשמור על רמת חיים נוחה.

 

זכויות רפואיות

קשישים בישראל נהנים מזכויות רפואיות מקיפות, המבטיחות שיקבלו את הטיפול הרפואי הדרוש להם. זה כולל גישה לשירותי בריאות ציבוריים, כיסוי תרופות מרשם וטיפול גריאטרי מיוחד. על ידי מימוש זכויותיהם הרפואיות, קשישים יכולים לתעדף את בריאותם ורווחתם לאורך הגיל השלישי.

 

הטבות מס – פטורים ושיעורי מס הכנסה ומס שבח נמוכים

ישראל מציעה הטבות מס שונות המיועדות במיוחד להקלת הנטל הכלכלי על קשישים וזאת על מנת לקדם את ביטחונם הכלכלי.

קשישים מגיל 60 ומעלה זכאים לשיעורי מס נמוכים (החל משיעור של 10%) מהכנסות שאינם מיגיעה אישית, בנוסף בהתאם לקריטריונים שונים בחוק ולמצב רפואי ניתן לקבל פטור ממס הכנסה בישראל, לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה. נכון לשנת 2023 סכום תקרת הפטור מגיע עד 661,200 ₪.

המשמעות היא שחלק מהכנסתם הינו פטור ממיסוי, מה שמאפשר לבני הגיל השלישי לשמור יותר מכספם.

באשר למכירת נכסי נדל"ן, אזרחים ותיקים זכאים להטבות נוספות בתשלום מס שבח שכוללות בין היתר אפשרות לבצע פריסת מס שבח לתקופה של עד 4 שנים, תוך ניצול מדרגות מס נמוכות יותר.

על ידי ניצול הפטורים ושיעורי המס הנמוכים, יכולים קשישים להפחית את חבות המס שלהם ולהגדיל את הכנסתם הפנויה.

 

הפחתת ארנונה

קשישים המחזיקים בנכס בישראל עשויים להיות זכאים להפחתות בארנונה. הפחתות אלו יכולות להפחית משמעותית את העומס הכספי הקשור בבעלות על נכסים, ולאפשר לקשישים לשמור על בתיהם וליהנות משנות הפרישה שלהם ללא נטל כלכלי מיותר. יש לבדוק את הקריטריונים השונים בהתאם להנחיות הרשות המקומית.

 

אפשרויות מימון ע"י משכנתא הפוכה או ירושה עצמית

עבור קשישים שבבעלותם דירת מגורים אך הם מתמודדים עם אתגרים פיננסיים, קיימות אפשרויות מימון של משכנתא הפוכה או של מודל ירושה עצמית, המספקים פתרון פיננסי בר-קיימא.

האפשרויות הנ"ל מאפשרות לקשישים להמיר חלק מההון העצמי בביתם להלוואה, ולספק להם זרם הכנסה קבוע או תשלום חד פעמי. לחילופין ניתנת להם האפשרות למכור את הדירה ולהמשיך לגור בה, תוך קבלת עד 60% משווי הנכס. המודלים הפיננסיים יכולים עוזרים לקשישים לשפר את רמת חייהם ולעמוד בהתחייבויות הכספיות שלהם.

 

היתרונות של משכנתא הפוכה

משכנתא הפוכה מציעה מספר הטבות לקשישים בישראל. ראשית, הם מספקים מקור הכנסה נוסף, משלימים פנסיה וצורות אחרות של חיסכון פנסיוני. שנית, משכנתא הפוכה מציעה גמישות, המאפשרת לקשישים לבחור בין קבלת תשלום חודשי רגיל או גישה לסכום חד פעמי. לבסוף, משכנתאות הפוכה אינן מצריכות החזר חודשי, מה שהופך אותן לאופציה מתאימה לקשישים עם תזרים מזומנים מוגבל.

יתרונות משכנתא הפוכה

סיכום

הגיל השלישי בישראל מביא עמו מגוון זכויות והטבות שנועדו לתמוך ולהגן על אנשים בכניסתם לשלב חדש זה של חייהם. מביטוח סוציאלי ועד זכויות רפואיות והטבות מס, הממשלה נקטה באמצעים שונים כדי להבטיח שמבוגרים מבוגרים יוכלו לשמור על איכות חיים גבוהה.

אחת ההטבות המרכזיות העומדות לרשות הקשישים בישראל היא הטבות המס. תמריצים אלו מטרתם להקל על העומס הכלכלי על קשישים ולאפשר להם ליהנות משנות הפנסיה מבלי לדאוג ממסים מופרזים.

היבט חשוב נוסף של זכויות והטבות בגיל השלישי הוא האופציה של משכנתא הפוכה או ירושה עצמית. כאמור אלו כלים פיננסים, שמאפשרים למבוגרים לגשת להון העצמי בבתיהם ולהמיר אותו למקור הכנסה קבוע.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

073-3753264 דילוג לתוכן