זכויות רפואיות לסובלים משיתוק מוחין

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

שיתוק מוחין (Cerebralpalsy) הוא מונח המשמש לתיאור מגוון רחב של ליקויים המתרחשים במהלך ההיריון, בזמן הלידה או בגיל קטן מאד (בדרך כלל עד גיל 3).

שיתוק מוחין הינו הפרעה בהתפתחות המערכת המוטורית הרצונית של המוח והוא גורם למוגבלות בתנועה לאורך כל חייו של הסובל ממנו.

מגוון הזכאויות המיועדות לסובלים משיתוק מוחין הוא מהרחבים ביותר מבין כלל המחלות והתסמונות. רוב הזכאויות משמשים למעשה כמקורות סיוע להוריהם של הסובלים מהשיתוק.  להלן סקירה של מגוון  הזכאויות. הסקירה נערכה בהתאם לגילו ורמת נכותו של הזכאי.

גמלת הילד הנכה

המוסד לביטוח לאומי מעניק להוריו של ילד המוגדר כנכה קצבה שגובהה נקבע בהתאם לרמת נכותו ומידת תלותו בזולת.

כלל הילדים הסובלים משיתוק מוחין נכללים בין הזכאים לקבלת הקצבה. גמלת הילד הנכה ניתנת מגיל 3 חודשים ועד גיל 18. לאחר גיל 18, מוחלפת גמלת הילד הנכה בקצבת נכות כללית, וראו פירוט בפסקה הבאה.

גובה הקצבה העדכני מגיע כיום עד לגובה של 2,149 ש"ח. מקבלי הסכום המרבי זכאים לסכום נוסף של 365 ש"ח וילדים מעל גיל 3 התלויים לחלוטין בזולתם זכאים ל-593 ש"ח נוספים.

קצבת נכות כללית

כאמור, קצבת נכות כללית היא הקצבה המחליפה את גמלת הילד הנכה לאחר גיל 18. הגמלה ניתנת למי שכושר ההשתכרות שלו נפגע ב-50% ומעלה, ומשמשת תחליף לשכר עבודה. דרגת הנכות שממנה חלה הזכאות לקצבה הינה 60% נכות ומעלה, או נכות רפואית של 40% נכות תחת סעיף נכות אחד לפחות של 25% נכות ומעלה.

לקצבה ארבע מדרגות: 60%, 65%, 74% ו-100%. נכון לשנת 2013, נכה שאחוז נכותו היא למעלה מ-74% זכאי לקצבת נכות חודשית מלאה בגובה 2,299. נכה שאחוז הנכות שלו היא מתחת ל-74% יקבל את חלקו היחסי בקצבה, בהתאם לאחוז הנכות שלו. נכה שאחוז נכותו מעל ל-74% יקבל תוספת לקצבה בגובה של עד 365 ש"ח.

מעונות "צעד קדימה"

"צעד קדימה" הינו ארגון שנוסד על ידי הורים ואנשי מקצוע במטרה לסייע בחינוך ושיקום ילדים, בני-נוער ומבוגרים הסובלים משיתוק מוחין.

ארגון זכה במכרז משרד הרווחה והשירותים החברתיים והוא מפעיל מעונות לפעוטות עד גיל 3, לילדים עד גיל 7, כיתות שיקומיות לבני נוער ועוד כהנה וכהנה מוסדות לגילאים השונים. השיבוץ למעונות נקבע בהתאם לגילם ומצבם הרפואי של החוסים על מנת לספק לכל החוסים את צרכיהם האישיים.

הקלות כספיות עבור ההורים

ישנן הקלות רבות בתשלום חשבונות המיועדים להקל על הורים של ילדים הסובלים משיתוק מוחין. בין ההקלות נכללות ההקלות הבאות:

הנחה בדמי הארנונה –הורים של ילד הסובל משיתוק מוחין זכאים להנחה של עד 25% בגובה דמי הארנונה.

ניכוי בגובה מס ההכנסה– הורים של ילד הסובל משיתוק מוחין זכאים לשתי נקודות זיכוי המקנים להם הפחת בגובה ניכוי המס ממשכורתם.

תו חניה והנחה באגרת הרישוי –ההורים זכאים לעיתים גם לקבלת תו חניה ליד ביתם ולהנחה בגובה דמי אגרת הרישוי לרכב.

הנחות בתשלומי הטלפון הביתי.

הטבות נוספות לסובלים משיתוק מוחין

הנחה בנסיעה בתחבורה הציבורית– מי שמקבל קצבת נכות זכאי להנחה בגובה 33% מעלות הכרטיס, בחלק מקווי התחבורה הציבורית.

פטור משירות צבאי – כל אדם המאובחן כסובל משיתוק מוחין מוגדר "כלא כשיר לגיוס" ומקבל פטור משירות צבאי. עם זאת, קיימת אפשרות לשרת בצה"ל או בשירות לאומי בהתנדבות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

073-3753264 דילוג לתוכן