זכויות רפואיות לחולים דמנטיים וחולי אלצהיימר

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

דמנציהדמנציה הינה ליקוי המתבטא בירידה הדרגתית של התפקוד המנטלי הכוללת תסמינים שונים במערכות התפקודיות והמנטליות של הגוף, המתרחשת בדרך כלל בגילאים מבוגרים יותר.

כיום הטיפול בחולים דמנטיים ובמחלת האלצהימר מתמקד בעיקר בפן המניעתי והמוקדם להופעת המחלה.

לאחר הופעת המחלה ניתן לעכב את ההתדרדרות באמצעים שונים אך לא לרפא אותה לחלוטין. טיפול תרופתי וטיפולי זיכרון יכולים למנוע באופן הדרגתי את הירידה בתפקוד ככל האפשר. בהקשר זה חשוב לציין כי אבחון מוקדם ככל האפשר יכול לסייע ולטפל במצבו של המטופל בטרם התפשטות המחלה.

זכויות רפואיות לחולי אלצהיימר מן המוסד לביטוח לאומי

במידה והמחלה הדמנטית נגרמה לפני גיל הפרישה מן העבודה, ניתן לקבל קצבת נכות כללית בגין הליקוי הדמנטי לשם כך יש לעמוד בשורה של פרמטרים הקבועים בתקנות הביטוח לאומי. כך למשל על המחלה הדמנטית להיות בעלת נכות רפואית של למעלה מ60% כאשר אחת מן הפגיעות הינה לפחות 40%.

כמו כן, מעבר להוכחת הנכות הרפואית, יש לעמוד בתנאי הנכות התפקודית. תנאי זה מראה כי עקב המחלה הדמנטית ירדה יכולת ההשתכרות מן העבודה או ירדה בלפחות בחצי עקב הליקוי הדמנטי. במידה והחולה יעמוד בפרמטרים הנ"ל ניתן להגיש טופס תביעה בפני המוסד לביטוח לאומי אשר יזמן לאחר מכן את הנבדק לוועדה רפואית שתבחן את מצבו ותקבע את הנכות הרפואית.

כיום בדרך כלל החולים הדמנטיים הינם לאחר גיל פרישה ולכן הם יכולים לפנות למוסד לקבלת קצבת סיעוד. לשם כך יש לעמוד בשורה של תנאים הכוללים רמות הכנסה ומידת העזרה לה זקוק החולה. שיעורי הגמלה מתחלקים בגובהם הכספי בהתאם למידת התלות באחרים. ככל שמידת התלות הינה גבוהה יותר-כך גובה גמלת הסיעוד תהיה גבוהה יותר בהתאם.

זכויות רפואיות נוספות לחולים דמנטיים

מעבר לקבלת הקצבאות והגמלאות השונות מן המוסד לביטוח לאומי, יש לציין כי משרד הבריאות מממן שורה של טיפולים שונים לעזרה וטיפול בחולה הדמנטי. משרד הבריאות מממן אשפוזים במוסדות סיעודיים שבהם ניתנים טיפולים והשגחה צמודה על החולה הדמנטי.

האשפוז באותו מקום יוצר הקלה ועזרה רבה עבור המשפחות, אך כרוך בהוצאות כספיות לא מעטות. לשם קבלת הסיוע הפיננסי מן משרד הבריאות יש לענות על פרמטרים הקבועים בתקנות לשם תחולת החוק על המטופל הדמנטי: התנאי הראשון הוא כי משרד הבריאות יגדיר את החולה כחולה סיעודי או תשוש נפש כהגדרתו בחוק, התנאי הנוסף הוא כי מידת הסיוע הכספי תלויה בפרמטרים כלכליים דהיינו על פי מצבם הכלכלי של החולה הדמנטי ושל בני משפחתו התומכים בו.

מעבר לכך, בני משפחותיהם של החולים הדמנטיים זכאים לפטור וזכאות בהחזרי מס מרשות המיסים ומס ההכנסה במידה וענו על הפרמטרים הקבועים בתקנות לשם כך.

יש לבדוק האם החולה הדמנטי אכן עונה על ההגדרות הקבועות בתקנות ובמידה וכן, ניתן להגיש טופס בקשה להקלה במס בגין מצבו של בן המשפחה הדמנטי. זכויות נוספות רבות מצויות ברשויות ומשרדים ממשלתיים ומומלץ לברר בכל מקום את תנאי הזכאות והדרך להשגתם.

בשורה תחתונה

חולי הדמנציה על סוגיהם השונים ודרגות חומרותיהן השונות, זכאים לעזרה וסיוע ממוסדות המדינה, הן על ידי קבלת קצבאות וגמלות מן המוסד לביטוח לאומי, והן על ידי סיוע ממשרד הבריאות וממוסדות נוספים.

גם בני המשפחה הנושאים בנטל הטיפול זכאים במידת הצורך לעזרה וסיוע להקלת מצבם. בכל מקרה מומלץ להיעזר בגורם מקצועי ומנוסה בתחום אשר יידע לאור נסיבות המקרה הספציפי למצות את זכויות החולה הדמנטי ומשפחתו בצורה הטובה ביותר.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן