Site icon הזכויות שלי מביטוח לאומי

זכויות עובד עצמאי

הביטוח הלאומי מקנה רשת הגנה לכל תושב במדינת ישראל במצבים של פגיעה, אובדן כושר עבודה  ואובדן היכולת להתפרנס. בעוד שלגבי עובדים שכירים המעסיק משלם את דמי הביטוח הלאומי, הרי שלגבי עובדים עצמאיים האחריות לרישום ולתשלום דמי הביטוח הלאומי חלה על העובד העצמאי בעצמו.

הגדרת עובד עצמאי על ידי המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מכיר בעובד כעצמאי אם הוא עומד באחד מהקריטריונים הבאים:

מי שאינו עונה לאחד מהקריטריונים האלה מוגדר כ"עצמאי שאינו עונה להגדרה" ויחשב על ידי המוסד  לביטוח לאומי כ"בעל הכנסה שלא מעבודה".

חובות עובד עצמאי כלפי ביטוח לאומי

על העובד העצמאי לדווח באופן שוטף על ההכנסות ותשלום דמי ביטוח לאומי. חשוב להדגיש כי עצמאי שלא ישלם את דמי הביטוח או יאחר בתשלום עלול להיות מחויב בקנסות ואף בעיקולים. לכן מומלץ לדייק ולהקפיד על תשלום בזמן.

בנוסף, עצמאי שהעסק שלו חדל לפעול, נדרש לדווח על סגירת העסק בהקדם על מנת שלא ימשיך להיות מחויב בתשלומי ביטוח גבוהים.

חישוב תשלום עבוד עובד עצמאי

לקראת תחילת שנה ממלא העצמאי טופס ובו גובה ההכנסה השנתית המשוערת לשנה הקרובה. בהתאם להצהרתו זו מחשב המוסד לביטוח לאומי את דמי הביטוח החודשיים. בסוף שנה, לאחר שמתקבלת השומה הסופית של אותה שנה, מעביר העובד את ההצהרה לביטוח הלאומי. בהתאם להצהרה הסופית נערכות התאמות – אם ההכנסה השנתית הייתה נמוכה מהצפוי יקבל העובד החזרים כספיים. אם ההכנסה הייתה גבוהה מהצפוי הוא יצטרך לשלם לביטוח הלאומי את ההפרש.

פטורים מתשלום חודשי לביטוח לאומי

העונים לקריטריונים הבאים פטורים מתשלום חודשי לביטוח לאומי, למעט החלק של ביטוח מפני פגיעה בעבודה אותו על כולם לשלם:

זכויות עובד עצמאי המשלם דמי ביטוח לאומי

עובד עצמאי זכאי לכל הזכויות להן זכאי כל אדם אחר מהביטוח הלאומי, למעט דמי אבטלה.

הזכויות הן:

עצמאים מחויבים בתשלומי ביטוח לאומי וזכאים לכל הזכויות אותן מעניק המוסד.

ראו גם:

עוסק מורשה וביטוח לאומי

Exit mobile version