איך אפשר לשנות דרגת נכות אם חלה החמרה במצב?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

שינוי דרגת נכותבישראל חיים אזרחים רבים הסובלים ממצב של נכות כזאת או אחרת. לעיתים הנכות הינה קלה ואין בה כדי להפריע בתפקוד יום יומי אך לעיתים מדובר במצב הרבה יותר קשה מבחינה רפואית או תפקודית. כאשר מדובר בנכות משמעותית, במיוחד כזאת שיש בה להפריע באופן משמעותי ליכולתו של האדם להתפרנס הרי שמגיעה לו קצבת נכות מהביטוח הלאומי.

זאת ועוד, במידה וחלה החמרה במצב ניתן בהחלט לשנות את אחוזי הנכות שנפסקו בעבר כך שניתן יהיה להגדיל את קצבת הנכות, לעיתים באופן משמעותי. בהקשר זה עולה השאלה – איך אפשר לשנות דרגת נכות אם חלה החמרה במצב?

מתי ניתן לשנות?

שאלה חשובה ומעניינת היא באיזו נקודת זמן ניתן להגיש בקשה לשינוי דרגת נכות במידה וחלה החמרה במצב הרפואי. לשאלה זו יש תשובות שונות, בהתאם לאופי הנכות וגם לאופן התהוות הנכות.

  • כאשר מדובר באדם שנקבעה לו דרגת נכות כללית ואשר הפגיעה אירעה במסגרת מה שמכונה פגיעה בעבודה, יש להמתין פרק זמן של לפחות שישה חודשים מקביעת דרגת הנכות האחרונה.
  • כאשר מדובר במי שנפסקה לו דרגת נכות שמתלווה אליה דרגת פגיעה גבוהה ביכולת ההשתכרות (מצב שמכונה אי כושר עבודה, ברמה של שבעים וחמישה אחוזים לפחות), ניתן לבקש שינוי דרגת נכות רק בחלוף שנה מאז נקבעה דרגת הנכות על ידי הוועדה הרפואית.
  • במידה וחלה הדרדרות ממשמעותית במצב הבריאותי הרפואי ניתן לבקש את שינוי דרגת הנכות גם לאחר תקופה הנמוכה מחצי השנה, המקובלת לדיון בשינויים.

הליכים שונים בהתאם למצב

על מנת לממש שינוי בדרגת הנכות לאור החמרה במצב הרפואי יש צורך לפעול על פי הליך מסודר, כפי שמקובל בביטוח הלאומי. ההליך עשוי להיות שונה ממצב למצב, למשל:

  • כאשר מדובר בנכות שנוצרה עקב פגיעה בעבודה (תאונת עבודה או מחלת מקצוע) יש צורך להגיש תביעה באמצעות טופס שמספרו 228. טופס כזה, ("תביעה לדיון מחדש לפי תקנה 36 – החמרה במצב) מתאים אך ורק כאשר התובע מקבל גמלת נכות מעבודה. יש צורך לצרף אישור מרופא המעיד על החמרה רפואית.
  • כאשר מדובר בהחמרה של מצב רפואי שלא בשל פגיעה מעבודה, הליך השינוי של דרגת הנכות דומה מאוד להליך האישור הראשוני של דרגת נכות כללית. יש צורך להגיש את התביעה בליווי מסמכים מתאימים ומלאים, לעבוד מסלול של הוועדה הרפואית לקביעת נכות רפואית וקביעת דרגת אי כושר עבודה. עם קבלת התשובה ניתן להחליט האם להגיש ערעור.
  • יש לציין שבמצבים שבהם זכאי הנכה לקבל גמלה לשירותים מיוחדים בנוסף לקצבת הנכות (או כאשר לא אושרה לו בעבר גמלה מסוג זה) ניתן להגיש בקשה לדיון מחודש בתביעה כזאת. גמלה מסוג זה ניתנת כאשר מדובר בנכה שזקוק לסיוע בביצוע פעולות שונות. דבר נוסף שיש לומר הוא שניתן לבקש את שינו קצבת הנכות גם ללא קשר לשינוי מצב רפואי וזאת למשל כאשר התובע חווה ירידה בהכנסות ממקורות אחרים.

מסלול דו כיווני

לפני שממהרים להגיש תביעה לשינוי דרגת נכות עקב החמרה במצב הרפואי יש לקחת בחשבון שתמיד קיימת אפשרות שהחלטת הביטוח הלאומי תהיה הפוכה מהמצופה. זאת, במידה וימצא שמצבו הרפואי או התפקודי של התובע לא רק שלא הידרדר אלא אפילו השתפר.

במידה ונקבע שחל שיפור במצבו הרפואי של אדם, יכול המוסד לביטוח לאומי לשנות החלטה קודמת בעניין דרגת הנכות כך שתקבע דרגת נכות אחרת – עובדה שתביא להפחתת קצבאות או אף לשלילתן המוחלטת. חשוב, אם כן, לבסס את התביעה על יסודות רפואיים מוצקים.

ההמלצה הגורפת היא להיעזר בחברה חיצונית המעסיקה לשורותיה עורכי דין ובעלי מקצוע מיומנים במיצוי זכויות ופיצוי כספי עבור מבקש הזכאות ובקיאים בכל הבירוקרטיה הקשורה לביטוח לאומי.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן