זכויות מביטוח לאומי הסובלים מדום נשימה בשינה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

מי שמתעורר תשוש עם פה יבש ולשון תפוחה, עשוי לסבול ממצב שנקרא דום נשימה בשינה. על פי רוב, מדובר בתסמונת שאיננה מסכנת חיים, אך היא בהחלט פוגעת בבריאות ומורידה את איכות החיים הכללית. לעיתים גם פוגעת בכושר העבודה.

במידה וקיימת ירידה משמעותית בתפקוד ובמידה והחולה יוכר כנכה על ידי ביטוח לאומי, ניתן יהיה לקבל זכויות שונות, לרבות קצבאות.

אבחון המצב וחומרת הבעיה

בספרות הרפואית מוכרים שני מצבים של דום נשימה בשינה. המצב הראשון נקרא דום נשימה חסימתי והמצב השני נקרא דום נשימה מרכזי. יש צורך לאבחן מהו הבסיס לדום הנשימה, האם מדובר בסיבה נוירולוגית או שמא מדובר בסיבה פיזיולוגית – חסימה של דרכי האוויר על ידי החך או הלשון.

על מנת לממש את הזכויות הרלוונטיות לסובלים מתופעת דום הנשימה בשינה, יש צורך לעבור אבחון מקצועי. אבחון שכזה נעשה אך ורק במעבדה רפואית מוכרת. במקביל, יש צורך להמציא לביטוח לאומי מסמכים רפואיים שיעידו על היקף הבעיה וחומרתה.

ככל שמספר הפסקות השינה שחווה האדם במשך שעה גבוה יותר, כך נחשבת הבעיה לחמורה יותר. יש כאלה החווים עד כדי הפסקת נשימה בכל דקה או בכל שתי דקות בממוצע, בכל משך השינה.

כתוצאה מכך נגרמת לא רק עייפות קשה אלא עשויות להיות לכך השלכות נוספות כגון בעיות לב, לחץ דם גבוה, מצב רוח ירוד, חוסר איזון ברמות הסוכר בדם ועוד. כאשר זהו המצב, כאשר מדובר באדם המתקשה לתפקד ולהחזיק בעבודה מסודרת, ביטוח לאומי עשוי גם הוא להכיר בכך, כמצב הגורר צורך בסיוע.

דום נשימה בשינה וקבלת קצבאות

מי שסובל מדום נשימה בשינה לא תמיד מתפקד בצורה ירודה. כאשר הפסקות הנשימה יחסית נדירות, יתכן וכלל לא תהיה מודעות לקיומה של בעיה. עם זאת, כאשר סובלים מנחירות מטרידות, כאשר מגלים כאבי גרון תכופים כתוצאה מגרון מיובש, כאשר עייפות רבה ניכרת בכל פעם שקמים מהשינה – אפשר בהחלט להגיש תביעה לקצבאות.

סוגי הקצבאות שיכולים להיות רלוונטיים משתנים ממקרה למקרה. לפעמים הקצבה הרלוונטית היא קצבה להבטחת הכנסה. ישנם מקרים שבהם הפגיעה ניתנת לייחוס למצבי פגיעה בעבודה.

מצב זה, שנקרא תאונת עבודה או מחלת מקצוע מאפשר לקבל החזר מלא של הוצאות רפואיות והכרה בנכות מעבודה. קצבת נכות מעבודה תשולם גם לאנשים שסובלים מנכות יחסית נמוכה, בתאי שהוכר הקשר בין הפגיעה או הסימפטומים לבין העיסוק המקצועי ומשלוח היד.

קצבה אחרת הינה קצבת נכות כללית. קצבה זו תשלום למי שהוכר כנכה רפואי ברמה של ארבעים או שישים אחוזים (כתלות בסוגי הליקויים).

בדרך כלל, דום נשימה בשינה לא יספק כדי שנכות באחוזים גבוהים תאושר. הנכות תאושר כאשר יהיו מחלות נלוות וליקויי בריאות נוספים. במידה וגם כושר העבודה נפגע במידה ניכרת, בחמישים אחוז ויותר, תשולם קצבת נכות כללית. גובה הקצבה משתנה ותלוי באחוזי הנכות, רמת אובדן כושר העבודה, רמת ההכנסה הנוכחית.

כדי לקבל קצבה יש להגיש מסמכים רפואיים, להופיע בפני וועדה רפואית ולקבל הכרה בליקויים רפואיים ותפקודיים משמעותיים. מכיוון שיש אמצעים להקלת דום נשימה בשינה (למשל מתקן שנקרא CPAP – המסייע לנשימה) וכן סד לשחרור דרכי האוויר, יש להראות שאמצעים כאלו נוסו, אך בלא הצלחה של ממש. מי שיקבל קצבת נכות יהיה זכאי לזכויות נוספות, בעלות משמעות כספית – תשלומים מופחתים בחשמל, מים, ארנונה ועוד.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

073-3753264 דילוג לתוכן