התקנות החדשות של ביטוח לאומי – מי ייהנה מהתקנות ומי לא?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

זכויותהתקנות החדשות של ביטוח לאומי ישפיעו על הגדרת מצבם של חולים ונכים. אחוזי הנכות שיקבעו מעתה והלאה צפויים להיות במחלות מסוימות שונים מכפי שהיה בעבר. התקנות החדשות, יש לציין יכנסו לתוקפן הרשמי ברבעון האחרון של שנת 2016.

את הרפורמה הזאת קיבל הציבור ברגשות מעורבים. היו מי שקבעו באופן נחרץ שמדובר ברפורמה קשה, שצפויה להכביד על החולים ולהקטין את זכויותיהם. אחרים קבעו שמדובר ברפורמה טובה וראויה, שכן ספר התפקוד של הביטוח הלאומי לא עבר עדכונים חיוניים מזה עשרות בשנים.

על פי מקורות בביטוח הלאומי, מטרתן של התקנות החדשות איננה להחמיר ולהקשות על התובעים אחוזי נכות. מטרת התקנות היא ליצור אחידות ולסייע להגדיר במדויק את מצבו של כל חולה מבחינה רפואית, כך שיקבל בדיוק את אחוזי הנכות המגיעים לו. אכן, ניתן לראות שבהחלט בחלק מהמצבים (למשל מחלות דם למיניהן) קיימת רזולוציה משופרת המבדילה בין מצבים רפואיים שונים וקובעת בחלק מהמצבים אחוזי נכות משופרים.

המוחים נגד הרפורמה סבורים שככלל, יותר חולים ונכים צפויים להיפגע. בביטוח לאומי מסבירים שהתקנות יאפשרו להכיר באחוזי נכות גבוהים יותר, עבור נכים וחולים שעד כה לא ניתן ביטוי מתאים למצבם הרפואי באופן הראוי.

התקנות החדשות ומחלות דם

בין הנהנים העיקריים מהתקנות החדשות של ביטוח לאומי ניתן למצוא את החולים הסובלים ממחלות דם שונות. עד כה, מחלות הדם לא פורטו באופן המשקף את המצב הרפואי השונה בקרב החולים השונים והרפורמה שמה לכך סוף. מעתה והלאה מוגדרות היטב מחלות דם שונות ובהן למשל חוסר דם – אנמיה, תרומבוציטופניה ראשונית וכרונית, MDS, מחלת גושה, השתלת תאי אב, לימפומה, מיאלומה, לאוקמיה מסוג CML וכן כרונית CLL, פוליציטמיה, מיאלופיברוזיס, המופיליה ועוד.

מלבד הפירוט המייצג נאמנה את מצבם של החולים במחלות דם, חלה הרחבה גם בעניין האפשרות לקבל אחוזי נכות. עד כה, אושרו אחוזי נכות לחולים במחלות דם עד גובה של ארבעים אחוזים וגם זאת, רק על פי שיקול דעת מיוחד של הוועדה הרפואית.

מעתה והלאה, במצבים מסוימים יקבלו החולים אחוזי נכות גבוהים יותר, למשל כאשר מדובר במחלות של כדוריות דם אדומות מסוג פוליציטמיה.

התקנות החדשות והפרעות נוירולוגיות

עוד נהנים מהתקנות החדשות ניתן למצוא בקרב הסובלים ממחלות נוירולוגיות כגון אפילפסיה או כאלה הגורמות לשיתוקים בידיים או ברגליים. גם חולי טרשת נפוצה ואנשים שעברו שבץ מוחי יוכלו לקבל במצבים מסוימים אחוזי נכות משופרים. בנוסף, קיים פירוט נרחב יותר מתי ועל פי אילו קריטריונים ניתן יהיה לקבל אחוזי נכות. בנוסף, שונו כמה הגדרות מעורפולות כגון "הפרעה קלה", "הפרעה בינונית" וכדומה.

מיהם המפסידים?

בין אלה שצפויים להיפגע, ככל הנראה, מהתקנות החדשות ניתן למצוא:

  • חולי לב – שאיבדו את זכותם האוטומטית לנכות רפואית בהיקף של מאה אחוזים לשלושה חודשים לאחר אירוע לב.
  • חלק מהסובלים משיתוק בדרגה קלה, שינזקו בשל הוספת אבחנה בין מצבים בינוניים או קלים לבין מצבים קלים מאוד.
  • חולי סוכרת עשויים למצוא את עצמם מתקשים יותר להוכיח סיבוכים שונים.
  • חלק מחולי פרקינסון ימצאו עצמם נפגעים בשל הורדת אחוזי הנכות, בעיקר במצבים הקלים.
משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן