קצבת סיעוד לקשישים

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

קצבת סיעוד לקשישים ניתנת לאנשים שהגיעו לגיל הפרישה לגמלאות ועדיין חיים בביתם. ביטוח לאומי קבע קריטריונים מפורשים לגבי הזכאות של הקשישים לקצבת סיעוד. מי שזכאי לקצבה אינו מסוגל (מבחינה פיזית או מנטלית) לבצע את 6 הפעולות הבסיסיות ביותר באופן עצמאי. הפעולות הן אכילה ושתייה, הלבשה, רחצה, קימה ושכיבה, שליטה על סוגרים וניידות בבית.

קשישים העומדים בדרישות הביטוח הלאומי, זכאים לקבל קצבת סיעוד. גם קשיש תשוש נפש שנזקק להשגחה צמודה ולסיוע, למען שמירה על ביטחונו האישי, נחשב כאדם סיעודי, והוא מקבל גם כן קצבת סיעוד לקשישים.

קצבת סיעוד לקשישים- מה היא כוללת?

ביטוח לאומי מעניק את קצבת הסיעוד לקשישים עבור סיוע של מטפלת שמגיעה הביתה כ-10 עד 15 שעות שבועיות. כמו כן, במסגרת קצבת הסיעוד ניתנים שירותי טיפול והשגחה במרכזי יום לקשיש, שירותי כביסה, אספקת מוצרי ספיגה ומשדרי מצוקה. שירותי הסיעוד מעניקים סיוע לקשיש הסיעודי בביצוע פעולות יומיומיות, ובדרך זו מקלים על המשפחה, במידה מסוימת. קצבת הסיעוד אינה סכום כספי בכל חודש אלא על ידי שירותי סיעוד.

המקרים בהם ניתנת הקצבה

ביטוח לאומי קבע 5 קריטריונים שהקשיש הסיעודי צריך לעמוד בהם כדי לקבל את קצבת הסיעוד לקשישים:

*הקשיש הסיעודי חייב להיות מגיל הפנסיה והלאה, ואזרח ישראל מבחינה חוקית.

*הקשיש הסיעודי ממשיך להתגורר בביתו ולא עבר למוסד סיעודי או לבית אבות.

*הכנסותיו של הקשיש ייבדקו על ידי ביטוח לאומי, ולפיהן ייקבע היקף קצבת הסיעוד שיקבל.

*הקשיש לא מקבל קצבה לשירותים מיוחדים או קצבה ממשרד האוצר בגין טיפול אישי והשגחה צמודה.

*הקשיש הסיעודי אינו מסוגל לבצע באופן עצמאי את כל 6 הפעולות היומיומיות הבסיסיות או שהוא זקוק לעזרה ולהשגחה תמידית, כי קיים חשש שהוא יפגע בביטחונו או בביטחון הסביבה.

כאשר הקשיש הסיעודי עונה על כל הקריטריונים, נשלחת אליו אחות, מביטוח לאומי, שעורכת את "מבחן התלות" בכדי לזהות את המידה בה הוא תלוי בזולתו או את המידה בה הוא זקוק להשגחה. ההחלטות לגבי הזכאות לקצבת סיעוד לקשישים מתקבלות לפי הסקת מסקנות האחות לגבי מה שהתרחש בבדיקה עצמה. בתום הבדיקה נקבע האם הקשיש הסיעודי זכאי לקצבת סיעוד, ובאיזה היקף. כמו כן, ההגבלות בתפקוד נבדקות לצורך קביעת תקופת הזכאות – תשלומי קצבה זמניים או לצמיתות.

סיבות לדחיית הבקשה לקצבת סיעוד

*קשיש סיעודי שמחזיק ברשותו סכומי כסף שעוברים את תקרת ההכנסות אותה הגדיר ביטוח לאומי, זכאי לקבל מחצית מקצבת הסיעוד לקשישים או שהוא כלל לא זכאי לקבלה. גובה ההכנסות נקבע על פי "מבחן ההכנסות".

*קשיש סיעודי שנבחן בביתו ב"מבחן התלות" והתגלה כי הוא אינו זקוק במידה מספקת לסיוע מצד הזולת לצורך ביצוע כל הפעולות היומיומיות או שהוא אינו זקוק כלל להשגחה צמודה, לא יקבל את קצבת הסיעוד.

אפשרויות ערעור על ההחלטה בדבר הזכאות לקצבה

*הגשת ערעור – היה וביטוח לאומי פוסל את זכאותו של קשיש לקבלת קצבת סיעוד או שהתקבלה החלטה על זכאות לקצבת סיעוד מופחתת, כפי שרואה זאת הקשיש, יש באפשרותו לפנות לבית הדין לענייני עבודה ולהגיש ערעור, לא יאוחר מ-6 חודשים מיום קבלת ההחלטה. ניתן לערער על ההחלטה מספר פעמים.

*הגשת בקשה חוזרת – במקרה שבו בקשת הקשיש הסיעודי לקצבה נדחית, אך לאחר מכן חלה החמרה במצבו, הוא יכול לפנות שוב לביטוח לאומי בבקשה לבדיקה חוזרת. לשם כך עליו להגיש טפסים רפואיים עדכניים שמוכיחים כי אכן חלה החמרה במצבו.

ראו גם:

קרנות ביטוח לאומי

קצבת שארים

קצבת נכות כללית

היוון קצבת נכות

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן