פציעה בעת יציאה מרכב מנועי

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

ת"א 40412/03 אזיזוב אליעזר נגד מנורה חברה לביטוח בע"מ

פציעה בעת יציאה מרכב מנועיהתובע הינו נהג משאית שכיר במקצועו. התובע מעמיס בסוף השבוע (יום שישי אחר הצהריים) את המשאית במטען ומחנה אותה בסמוך לביתו, על מנת שביום ראשון בבוקר יוכל הוא לצאת עם המשאית ליעד בו היה אמור לפרוק את הסחורה בשעה מוקדמת ככל שאפשר.

על פי הוראות קצין הבטיחות של החברה בה עוסק הנהג, הוא אמור לבדוק את מערכות המשאית ערב הנסיעה, כדי לוודא שהכל תקין, וכי למחרת בבוקר יתחיל את הנסיעה ללא תקלות. במהלך בדיקת המשאית ולצורך כך, עולה הנהג לתא הנהג, מפעיל את מנוע המשאית או מכבה אותו, ויורד ממנה.

בדיקה זו הינה בדיקה שגרתית המתבצעת במשאית אם היא חונה יום אחד או יותר בחגים ובשבתות מחוץ לביתו של התובע.

ביום שישי ה-26.01.01 החנה את המשאית ליד ביתו, וכי בתאריך 27.01.01, מוצאי שבת בשעה 20:00 או בסמוך לכך, ניגש למשאית על מנת לבדוק שהכל תקין לצורך בטיחות הנסיעה למחרת בשעה 04:30 בבוקר.

לאחר שווידא שהכל תקין לצורך בטיחות הנסיעה למחרת בבוקר, עלה התובע שוב למשאית, כיבה את המנוע ובעת ירידתו מהמשאית, החליק במדרגות המשאית ונפל על רגל ימין. השאלה הנשאלת היא האם המדובר בתאונת דרכים המזכה בפיצויים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

"תאונת דרכים" מוגדרת בחוק כמאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;

ואילו "שימוש ברכב" מנועי מוגדר בחוק כ"שימוש ברכב מנועי" – נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד.

בית המשפט בוחן האם במקרה זה המדובר בטיפול או תיקון ברכב. התובע אמנם נכנס למשאית כדי להניע אותה ולבדוק האם היא תקינה, בדק אם אין בה ליקויים המחייבים תיקון לפני הנסיעה המתוכננת למחרת.

האם הירידה והעלייה למשאית למטרת טיפול יש לראות אותה כפעולה נלווית לטיפול ובשל כך יש לראות בה כחלק מ"השימוש ברכב" הנדרש על פי החוק?

לדעת בית המשפט, התובע נפגע תוך כדי ירידה מהמשאית. יתכן, כי באותו זמן הוא עסק בתיקון או טיפול או בדיקה, שאינם נכללים בהגדרה הבסיסית של שימוש ברכב מנועי. אך די בעובדה, שהוא נפגע תוך כדי ירידה מהמשאית והיפגעות מירידה מהמשאית נכללת בהגדרה הבסיסית כדי לזכות אותו בפיצויים על פי החוק.

אשר על כן קובע ביתה משפט כי האירוע בו נפגע התובע מהווה "תאונת דרכים" על פי הגדרתה בחוק.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן