פטור ממבחן התעסוקה של ביטוח לאומי

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

פטור ממבחן תעסוקהקצבת הבטחת הכנסה היא אחת מהגמולים המשולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי כחלק ממנגנון הרווחה הנרחב הפועל במדינת ישראל.

קצבת הבטחת הכנסה המשולמת מכוח חוק הבטחת הכנסה תשמ"א-1980 נועדה לאפשר תנאי קיום מינימאליים בכבוד למי שההכנסות שלו מקצבאות אחרות או שכר עבודה אינן מספיקות כדי לאפשר זאת.

באופן עקרוני מכיר החוק בשני סוגי קצבה, הבטחת הכנסה שהנה תשלום מלא למי שלא יכול לדאוג לעצמו להכנסה מעבודה והשלמת הכנסה שהנה תשלום חלקי שניתן למי שההכנסות הקיימות שלא אינן מספיקות.

יחד עם זאת, על מנת לקבל את הקצבה צריך לענות על כל תנאי הזכאות הכוללים: תושבות וגיל, מבחן הכנסות ומבחן תעסוקה או שייכות לאחת הקבוצות הפטורה ממבחן זה.

כך, כדי לקבל קצבה על המבוטח להיות בן 20 לפחות ותושב המדינה 24 חודשים לפחות, יחד עם זאת קיימים מקרים בהם תקום זכאות גם למבוטח שמלאו לו 18 והוא תושב המדינה 24 חודשים לפחות.

במבחן ההכנסות, נבדקות כל הכנסותיו של המבוטח כדי לבחון האם הוא עומד ברף הזכאות.

מבחן התעסוקה הוא דרישה נוספת שתקפה לגבי אנשים שנמצאים בתקופת הכשרה מקצועית, עובדים שכירים בשכר נמוך ומי שאינם עובדים שרשומים בלשכת דורשי העבודה ולשכת התעסוקה לא הפנתה אותם לשיקום או אבחון ולא הציעה להם עבודה התואמת את מצבם.

פטור ממבחן תעסוקה

יחד עם זאת, קיימות גם מספר קבוצות הפטורות ממבחן זה של התייצבות בלשכת התעסוקה. אסיר שנאסר לתקופה של שישה חודשים לפחות והגיש תביעה עד חודשיים לאחר שחרורו זכאי לפטור לחודשיים בתנאי שיש לו אישור מבית הסוהר.

עצור שנמצא במעצר בית לכל אורך שעות היממה מכוח פסק דין לעניין מעצר זה, זכאי לפטור כל עוד שלא שוחרר מהמעצר.

נאשם שנשפט לביצוע עבודות שירות לפי תקנות העונשין (נשיאת מאסר בעבודת שירות) התשב"ע-2011 שהחליפו את פקודת עבודת עונשין שנחקקה בשנת 1927, לכל זמן שהאסיר מבצע את עבודת השירות, בתנאי שהוצג אישור שירות בתי הסוהר.

מלבד זאת זכאים לפטור מהמבחן גם מי שהגיעו לגיל פרישה לגמלאות, אב או אם גרושים, רווקים או אלמנים שאינם חיים עם בן או בת הזוג והילד שבחזקתם הבלעדית עדיין לא הגיע לגיל שנתיים.

במקביל גם מצבים רפואיים שונים יכולים להקים זכאות לגמלה, כך לדוגמא אישה שנמצאת החל מהשבוע ה-13 להריון ועד הלידה לפי אישור מרופא בו נכתב השבוע להיריון. בדומה גם חולה שלא יכול לעבוד תקופה ארוכה יותר מ-30 יום ברצף.

פסיקה

עב"ל 720/07 יעקב נ' המוסד לביטוח לאומי-  המערער הורשע בביצוע עבירת תקיפה וביצע עבודות שירות בין יולי לדצמבר 2005, כאשר במהלך התקופה לאחר העבודות הוא למד לתואר בשיווק.

המערער פנה למוסד לביטוח לאומי לקבל הבטחת הכנסה על תקופת עבודות השירות ובקשתו נדחתה על רקע לימודיו, לטענתו הוא לא עונה על הגדרות המונח תלמיד בחוק ובהסתמכות על הלכה קודמת פנה לבית הדין האזורי שדחה את תביעתו ואבחן בין שני המקרים.

בית הדין הארצי לעבודה בראשותה של כבוד השופטת הגברת ורדה וירט ליבנה דוחה את הערעור. אליבא דה השופטת וירט ליבנה לעומת פסק הדין עליו הסתמך המערער בו דובר על אסיר משוחרר בתנאים מגבילים שמנעו ממנו את האפשרות לצאת לעבודה אך הקנו לו את ההזדמנות ללמוד באוניברסיטה הפתוחה.

במקרה זה המערער אומנם ביצע עבודות שירות אולם, העובדה שהחל את הלימודים כאשר היה באפשרותו לבחור במקום זאת לעבוד בשעות הערב שוללת ממנו את הזכאות לגמלה.

ראו גם:

מבחן התלות לקשישים הינו תנאי הכרחי לקבלת גמלת סיעוד

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן