זכויות חולי פוליו שחלו בחו"ל

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

חולי פוליו"חוק הפוליו" שנחקק בישראל לפני שנים אחדות קבע כי אנשים שחלו במחלת הפוליו ונותרו עם נכויות כתוצאה ממנה זכאים לזכויות שונות ולפיצויים כספיים.

בתחילת הדרך החוק התייחס אך ורק לחולי הפוליו אשר חלו בישראל וטופלו בה. חולי פוליו שחלו ביותם בארץ זכאים, על פי החוק, לקצבאות מביטוח לאומי, לפיצויים ולמענקים כספיים חד פעמיים בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו בעבורם בוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי.

הסכומים הכספיים בעבור כל ההטבות מגיעים לעשרות אלפי שקלים לכל נפגע פוליו. יחד עם הפיצויים הכספיים ישראל מעניקה לחולי פוליו רבים הטבות נוספות כמו למשל:

  • קצבת נכות כללית: הקצבה משולמת חודש בחודשו לנפגעי פוליו שנותרו נכים, והיא נקבעת על פי אחוזי הנכות אותם קיבלו מביטוח לאומי.
  • גמלת ניידות: ישנם חולי פוליו אשר מוגבלים בגפיהם התחתונות ועקב כך הניידות שלהם לקויה. גמלת ניידות משולמת להם בכל חודש מהמוסד לביטוח לאומי ובתוכה כלולות הטבות אחדות.
  • ביטוח אבדן כושר עבודה: חברות ביטוח פרטיות מציעות לחולי פוליו לרכוש תכנית ביטוח למקרים של אבדן כושר עבודה. אם כתוצאה מהמחלה איבדו החולים את כושרם לעבוד ולהתפרנס, משולמים להם פיצויים בהתאם לגובה משכורתם.
  • מס הכנסה: לחולי פוליו רבים מגיעות הקלות שונות במס הכנסה, על פי אחוזי נכות רפואית שנקבעו בוועדה רפואית של מס הכנסה.

הצעת חוק למתן פיצויים לחולי פוליו שחלו בחו"ל

בשנת 2007 נחקק "חוק פוליו" אשר נועד להעניק פיצויים כספיים רק לחולי פוליו שחלו בארץ. כל חולי הפוליו הכלולים בהגדרה זו ושנותרו נכים או מוגבלים מן המחלה, זכאים לקבל את הזכויות המצוינות בתחילת המאמר.

הרצון להביא לשוויון בזכויותיהם של כלל חולי הפוליו, בין אם הם חלו בארץ ובין אם הם חלו בחו"ל לפני עלייתם לישראל, הביא לגיבוש הצעת החוק לפיצויים לחולי פוליו שחלו בחו"ל.

הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה והיא מכוונת אל האנשים שחלו בפוליו בילדותם כאשר שהו בחו"ל, ובכך היא מפסיקה את האפליה אשר קיימת בין חולי הפוליו בעניין הפיצויים הכספיים ושאר הזכויות המגיעות להם, ויוצרת שוויון מלא.

כעת גם חולי פוליו אשר חלו בחו"ל ולאחר מכן הגיעו ארצה וקיבלו טיפולים רפואיים, יקבלו את הקצבאות החודשיות ואת המענקים הכספיים כפי שמקבלים אותם חולי פוליו אשר חלו בישראל.

עלות הצעת החוק

הכנסת מעריכה כי העלות הכספית של הצעת חוק לפיצויים לחולי פוליו שחלו בחו"ל עומדת בשיעור של 50 מיליון שקלים לשם תשלומי מענקים כספיים חד פעמיים, ובנוסף עוד 20 מיליון שקלים בכל שנה ושנה שישולמו לחולי פוליו כקצבאות נכות חודשיות.

מתנגדים ותומכים בהצעת החוק

כאשר העלו את הרעיון להצעת החוק לגבי זכויות חולי פוליו שחלו בחו"ל, לא הייתה הסכמה כוללת בנושא. המתנגדים לה טענו כי ישראל אחראית אך ורק בנוגע למחלת הפוליו שהתפרצה כאן בארץ וכי אין צורך להתחשב באנשים אשר חלו בה בחו"ל עוד לפני שעלו ארצה.

לעומתם היו שתמכו מאוד בהצעת החוק וטענו שישראל חייבת לדאוג לכל האזרחים השוהים בה ולהעניק להם זכויות על פי צרכיהם השונים, מה שאומר שגם חולי פוליו שחלו בחו"ל זכאים להטבות ולפיצויים כספיים.

הנציגים אשר תומכים בהצעה אומרים כי מדובר ב-600 חולי פוליו שחלו בהיותם בחו"ל, שזוהי כמות קטנה של אנשים באופן יחסי, וגם כך מספרם מתמעט עם השנים, ומכיוון שיש הערכות מדויקות, ישראל מסוגלת להיערך לכך בהתאם מבחינות כספיות ולמזער גירעונות כספיים עתידיים שאולי עלולים להיווצר.

ראו גם:

זכויות חולי פרקינסון

זכויות חולי פיברומילאגיה

זכויות חולי המופיליה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן