היוון קצבת נכות

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

אנשים אשר מוכרים כ"נפגעי עבודה" במוסד לביטוח לאומי, ומקבלים קצבת נכות כללית יציבה בגובה של 20% ויותר, יכולים לקבל מקדמה על חשבון הקצבה או לבחור במענק חד פעמי חלקי או מלא במקום קצבת הנכות הכללית. במקרה זה הם מבצעים פעולה שנקראת "היוון קצבת נכות".

"היוון קצבה" זהו מושג אשר מגיע מתחום הכלכלה. זהו חישוב ערכו העכשווי של סכום קצבת הנכות שאמור להתקבל כעבור תקופה מסוימת. לא חשוב הדבר אם זוהי קצבת נכות חודשית לתקופה ארוכה או שמדובר כאן במענק חד פעמי. לאנשים המוכרים כ"נפגעי עבודה" בשיעור של מינימום 20% , ישנה אפשרות לקבל היוון קצבת נכות.

דרך חישוב הסכום של היוון קצבת נכות

סכומי הכסף של היוון קצבת נכות תלויים בשני גורמים: בגובה הקצבה אותה "נפגע עבודה" אמור לקבל וגילו.

הסכום הכללי מחושב בדרך הבאה: מכפילים את קצבת הנכות הכללית במספר החודשים המשוער עד לתוחלת חיי האדם במקדם של היוון הקצבה, על פי הלוחות אשר מקדמים את ההיוון. התוצאה שמתקבלת מכפולה זו הנה סכום היוון קצבת הנכות.

מי זכאי לקבל היוון קצבת נכות?

אנשים אשר מוגדרים "נפגעי עבודה" מטעם המוסד לביטוח לאומי יכולים לקבל את היוון קצבת הנכות בתנאי שהם עונים על הקריטריונים שלהלן:

קבלת מקדמה במקום קצבת נכות כללית

המקדמה נועדה לעזור ל"נפגעי עבודה" להיכלל בתכנית השיקום המגיעה להם, לסייע להם במציאת מקום מגורים מתאים או לעזור להם בכל הקשור למוגבלות בניידות שנגרמה כתוצאה מנכותם מעבודה. "נפגעי עבודה" צריכים לעמוד בשני הקריטריונים הבאים:

  1. דרגת נכות כללית יציבה בגובה של מינימום 20%.
  2. ביטוח לאומי אישר את קבלת המקדמה במקום קצבת הנכות מעבודה שכבר משולמת. השיעור לפיו משולמת המקדמה הוא על פי תקנות המוסד.
  3. דרגת נכות כללית יציבה בגובה של מינימום 20%.
  4. עליהם להיות בעלי הכנסה חודשית קבועה, שתספיק לצורך פרנסה ומחייה, או שיוכיחו לביטוח לאומי כי דמי היוון קצבת הנכות יכולים לשמש להם כמקור פרנסה.

קבלת היוון קצבת נכות

גם כאן "נפגעי עבודה" צריכים לענות על שני הסעיפים שלהלן.

כיצד מממשים את הזכות להיוון קצבת נכות?

"נפגעי עבודה" צריכים להגיש את בקשתם להיוון קצבת נכות או למקדמה על חשבון הקצבה במחלקת השיקום של המוסד לביטוח לאומי. הגשת הבקשה תהיה על ידי טופס "תביעת מקדמה/ היוון". היה והם מעוניינים בהיוון קצבה, יש לבצע שני תהליכים נוספים. הרי הם:

  • לגשת לפקיד השיקום ולהגיש תכנית מלאה לה מיועד הכסף.
  • לצרף אישורים אשר יעידו על ההכנסות, ובנוסף גם תלושי משכורת, הסכמים שונים, העתקי חוזים למיניהם, תעודות רפואיות ועוד.

פקידי השיקום היושבים בביטוח לאומי יבדקו את בקשותיהם של "נפגעי עבודה", יחד עם רופאים ועם אנשים מתחום הכלכלה. לאחר ההתדיינות, פקידי השיקום יציגו בפני ועדת השיקום  את הממצאים אליהם הגיעו  ושם יחליטו האם לאשר את הבקשה להיוון קצבת נכות או האם לדחות אותה על הסף.

יתרון מול חיסרון בהיוון קצבת נכות

  • יתרון – נפגעי עבודה יכולים להיות בטוחים לגמרי כי הם יקבלו את סכום הכסף כבר בהווה, ועל ידי כך הם יהיו מוגנים מפני הפחתת קצבת נכות כללית אותה הם אמורים היו לקבל, במקרים בהם הוועדה הרפואית מחליטה על הורדת אחוזי הנכות שלהם.
  • חיסרון – כאשר נפגעי עבודה מקבלים היוון קצבת נכות, אין באפשרותם להגדיל את קצבת הנכות, גם כאשר חלה החמרה במצבם הרפואי שבעקבותיה יכלה להיות גם עלייה בדרגת הנכות.

למידע נוסף:

קביעת אחוזי נכות לנפגע תאונת עבודה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן