ביטוח לאומי וקיום מבחן TOVA

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

מומחים לליקויי למידה, מטעם המוסד לביטוח לאומי, ערכו מדגם אוכלוסייה נרחב בנוגע לשיעור האחוזים של האנשים בעלי ליקויי למידה ומצאו כי 15% מקרב אזרחי ישראל הם בעלי ליקויי למידה בדרגות חומרה שונות.

המוסד לביטוח לאומי מגדיר כללים מדויקים מאוד על מנת להכיר באדם כבעל ליקויי למידה וכזכאי עקב כך לאחוזי נכות רפואית, ועל כן לא כל אדם אשר סובל מקשיי למידה כאלו ואחרים באמת זכאי להיכלל בהגדרה זו של ביטוח לאומי.

אנשים שמוכרים כבעלי אחוזי נכות רפואית בגין ליקויי למידה זכאים לקבל תכניות שיקום מקצועי ועזרה אשר ניתנות על ידי ביטוח לאומי על מנת לקדם אותם בתחומי הלימוד ולאפשר להם לרכוש השכלה גבוהה במוסדות אקדמאיים. בנוסף על 15% מהאוכלוסייה בעלי ליקויי הלמידה, כ-7% מהאנשים אשר לומדים במוסדות אוניברסיטאיים או במכללות אקדמיות התגלו כבעלי ליקויי למידה.

המוסד לביטוח לאומי הופתע מהמספר הרב של האנשים הסובלים מליקויי הלמידה בארץ והתחיל לחקור את הנושא לעומקו.

בשנת 2010 התגלה כי הרבה מאוד מבדקים, מבחנים ואבחונים נערכים על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים כגון פסיכולוגים, נוירולוגים וכדומה באמצעות גישות שונות, על מנת לאתר את ליקויי הלמידה.

מציאות זו גרמה לעלייה באחוזים של בעלי ליקויי למידה, ועל כן ביטוח לאומי החליט כי צריך לקבוע תקנות מפורטות אשר יצרו אחידות בין המבחנים שבודקים ומעריכים את ליקויי הלמידה השונים.

לשם כך חובר מבחן TOVA והוא מהווה את אחד המבחנים המחייבים במערכת הארצית על מנת לאבחן ליקויי למידה.

אבחון ליקויי למידה באמצעות מבחן TOVA מוכר על ידי ביטוח לאומי ועל ידי משרד הביטחון והוא קביל גם כחוות דעת משפטית בתביעות נגד חברות ביטוח פרטיות.

אופן הבדיקה בביטוח לאומי

תביעות אשר מוגשות לביטוח לאומי בנוגע לקביעת אחוזי נכות בשל ליקויי למידה חייבות לכלול אבחון דידקטי או אבחון פסיכו-דידקטי שנערך לאדם עוד לפני שהוגשה התביעה.

כאשר ליקויי הלמידה כוללים גם הפרעת של קשב וריכוז, על האדם להגיש את התוצאות של אותו מבחן שעבר לאיתור הבעיה כדוגמת מבחן TOVA המוכר. תוצאות המבחן חייבות לכלול גם את חומרת הבעיה ולא רק את העובדה כי היא קיימת.

רופאים מטעם ביטוח לאומי אשר מקבלים לידיהם את תוצאות המבחנים מתייחסים להשלכות שיכולות להיות על יכולות הלמידה של כל אחד ואחד לאורך השנים וגם על ההשפעה של ליקויי הלמידה או של הפרעות הקשב והריכוז על הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה ועל מידת ההשפעה שלהן בנוגע לתעסוקה בעתיד.

חישוב אחוזי נכות

אחוזי נכות רפואית בגין ליקויי למידה נעים בין 0% ל-20% והם מחושבים כך: לקות למידה מזערית מוערכת ב-0%, לקות למידה בדרגת חומרה בינונית מוערכת ב-10% ולקות למידה ברמה גבוהה ואף חמורה מוערכת ב-20%.

אנשים אשר מקבלים 20% נכות רפואית הם אלה הסובלים מדיסלקציה חמורה, מבעיות זיכרון קשות, אנשים שלא מסוגלים לכתוב ולקרוא, ואנשים שעברו את מבחן TOVA והתגלה כסובלים מליקויי למידה חמורים.

זכאות בביטוח לאומי

הורים לילדים בעלי ליקויי למידה שמעוניינים לקבל עזרה כספית מביטוח לאומי עבור הוצאות הלמידה של הילד צריכים להציג את ממצאי מבחן TOVA.

בהתאם לממצאים שעלו, ביטוח לאומי מגיש עזרה כספית ועזרה שיקומית עבור הילד. בנוסף לילדים בעלי ליקויי למידה, ביטוח לאומי מכיר גם בסטודנטים ובמבוגרים כבעלי ליקויי למידה וכזכאים לסיוע כספי, אך מכיוון שאין תקנות מפורשות בנושא, אנשים מבוגרים בעלי ליקויי למידה מקבלים זכויות על פי המצב הכלכלי בביתם.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן