קצבת נכות כללית

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

קצבת נכות כללית מוענקת לאדם שאיבד את כושרו להשתכר ב-50% לפחות עקב נכותו (בעקבות מחלה או פציעה). במקרה של עקרת בית, היא איבדה לפחות 50% מכושר התפקוד בעבודות משק הבית.

אם אתם מתכוונים להופיע בפני ועדה רפואית לקבלת קצבת נכות כללית כדאי קודם כל להבין למי הקצבה מיועדת ובאילו מקרים ניתן לקבל אותה.

ריכזנו עבורכם את כל הפרמטרים החשובים והקריטריונים שיש לעמוד בהם על מנת לקבל קצבת נכות כללית. כל העצות כאן לא מבטיחות קבלת קצבה באופן וודאי וכי הכל נתון לשיקול הוועדה הרפואית בהתאם למקרה.

זכאות לקצבת נכות כללית

  • תושבי ישראל מגיל 18 עד הפנסיה המוגדרים כנכים מטעם ביטוח לאומי.
  • בעלי נכות רפואית שנקבעו להם בביטוח לאומי 60% או 40% (אחד הסעיפים הרפואיים- לפחות 25%). עקרות בית המוגדרות כנכות אם קיבלו לפחות 50% נכות רפואית.
  • בעלי אחוזי נכות רפואית (המצוינים מעלה) שאיבדו לפחות 50% מכושרם להשתכר או לתפקד במשק הבית.

התהליך עד לקבלת קצבת נכות כללית

  • בדיקות רפואיות – ביטוח לאומי מזמן את מגישי התביעה לקצבת נכות לבדיקות רפואיות. רופאים מהמוסד בודקים את הליקויים הרפואיים מהם סובלים האנשים. הליקויים נבדקים מתוך רשימת המחלות ב"ספר המבחנים" של הביטוח הלאומי. לפי ספר זה נקבעים אחוזי הנכות עבור כל ליקויי. במידה ויש יותר מליקוי אחד, עורכים שקלול וקובעים את אחוזי הנכות הרפואית הסופיים.
  • קביעת דרגת אי הכושר – אנשים שעברו את סף האחוזים ומוגדרים כבעלי נכות רפואית, עוברים מבדקים נוספים אצל פקיד השיקום לשם קביעת אובדן כושר עבודה/ התפקוד.
  • עם תום המבדקים הנוספים מתייעצים יחד פקיד השיקום, פקיד התביעות והרופא המוסמך של ביטוח לאומי וקובעים את דרגת אי הכושר המגיעה לכל אחד מהתובעים, על פי המקרים. ישנן ארבע דרגות לאובדן כושר, לפיהן מוענקת קצבת הנכות הכללית. הדרגות הן  60%, 65%, 74% או 100%. על פי המסוגלות הפיזית ו/או הנפשית של הנבדקים, נקבעת תקופת אי הכושר – לתקופה זמנית או לצמיתות.

הזכות לקצבת נכות כללית

המוסד לביטוח לאומי משלם קצבת נכות כללית רק כעבור 90 יום מהמועד בו חל אובדן הכושר לתפקד במשק הבית או להשתכר מעבודה. היה ואדם מקבל דמי מחלה החל מהיום ה-91, הוא יקבל את קצבת הנכות רק בתום תקופת דמי המחלה. הזכאות נקבעת על ידי ועדה רפואית של ביטוח לאומי.

סכומי הקצבאות

סכומי הקצבאות בעבור נכות כללית משתנים בין דרגת אי כושר אחת לדרגת אי כושר אחרת. אדם בעל דרגת אי כושר בשיעור של 74% ומעלה מקבל קצבה בסכום של כ-2,160 שקלים. אדם שקיבל מעל 74% דרגת אי כושר ו-50% נכות רפואית, מקבל תוספת לקצבה בסכום שנע בין 232 ל-343 שקלים. אדם בעל דרגת אי כושר שנעה בין 60% ל-74% מקבל קצבה חלקית בהתאם לאחוזים שישנם. למי שיש אנשים התלויים בו מגיעה תוספת לקצבה.

ערעורים על החלטות

  • אחוזי נכות רפואית – במידה ואדם קיבל פחות מ-80% נכות רפואית או שדרגת אי הכושר אינה מעל 74%, זכותו לגשת לוועדת ערר רפואית. את הערר מגישים תוך 60 יום מהמועד בו התקבלה התשובה על אחוזי הנכות. יש לצרף נימוק על הסיבה לערעור. בכוחה של הוועדה להוריד או להעלות את אחוזי הנכות או להשאיר אותם כפי שהם.
  • דרגת אי כושר – אדם שלא קיבל דרגת אי כושר או שהיא נקבעה בפחות מ-50% או שהיא אינה מעל 74%, יכול להגיש ערר לאי כושר. הערר יוגש תוך 60 יום ממועד ההחלטה הראשונה ויש לצרף נימוק. גם כאן הוועדה יכולה לשנות את הדרגה לטובת התובע או לרעתו. החלטת הוועדה היא סופית ועליה ניתן לערער גם בבית הדין לענייני עבודה.
  • ערעור על החלטות פקיד התביעות – התובע יכול לערער על החלטות כמו גיל, השכלה, הכנסה מעבודה או ממקור אחר ותקופות עבודה. את הערעור ניתן להגיש לבית הדין לענייני עבודה בתוך 12 חודשים ממועד ההחלטה הראשונה.

חושבים שמגיע לכם קצבת נכות כללית? כדאי מאוד להתייעץ עם גורמים שמבינים במימוש זכויות אשר יכולים לעזור לכם להתכונן לתהליך בירורקטי לא פשוט מול המוסד לביטוח לאומי.

מאמרים נוספים בנושא:

מתנדבים בארץ? – דעו כי מגיעות לכם זכויות מביטוח לאומי

קביעת אחוזי נכות נפשית

קביעת סטטוס נכה נזקק

קביעת אחוזי נכות לנפגע עבודה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן