קביעת אחוזי נכות

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

אדם שמגיש תביעה לביטוח לאומי לקצבת נכות, נבדק בוועדות רפואיות שקובעות אם יש לו אחוזי נכות רפואית והאם ישנם אחוזי דרגת אי כושר. בוועדות הרפואיות יושבים רופאים מומחים מביטוח לאומי במגוון מקצועות הרפואה.

במידה והתובע מקבל אחוזי נכות רפואית מעל הרף שנקבע, עליו לעבור בדיקות במכון להערכה תפקודית של המוסד. בוועדה זו נבדקים שלל הליקויים הרפואיים מהם הוא סובל, אך מהפן התפקודי – האם אחוזי נכותו משפיעים על כושר התפקוד. כשאחוזי הנכות הרפואית אכן גורמים לאובדן כושר, התובע מקבל אחוזים של דרגת אי כושר. במידה ואלו עוברים את הרף הקבוע, התובע מקבל קצבת נכות כללית.

אופן קביעת אחוזי נכות

הרופאים בוועדות בודקים את תלונות התובע וקובעים את אחוזי הנכות עבור כל ליקוי רפואי בהתאם ל"ספר המבחנים" של ביטוח לאומי.

בספר מצוינים כל הליקויים הרפואיים, וישנה חלוקה לסעיפים עם אחוזי נכות שונים עבור כל ליקוי. כאשר תובע מגיע עם מספר מחלות, רופא הוועדה בודק כל מחלה וקובע את אחוזי הנכות המסוימים לכל אחת. לצורך קביעת אחוזי הנכות הסופיים, משקללים את כל האחוזים יחד (עבור כל ליקוי) ולא על פי חיבורם.

קיימים ליקויים רפואיים שביטוח לאומי קבע כי הם לא משפיעים על כושר התפקוד ולכן לא כולם נלקחים בחשבון בשקלול האחוזים, אך אין זה אומר שהם לא נחשבים כליקויים רפואיים מהם סובל התובע. הליקויים הללו נקראים "ליקויים מנופים" והאחוזים עבורם לא נכללים בעת קביעת אחוזי הנכות הכללית.

הערכת אחוזי הנכות

כפי שנאמר בתחילה, אדם שעבר את רף אחוזי הנכות הנדרשים, עובר לבדיקות בוועדה להערכה תפקודית. את הבדיקות עורכים רופא מוסמך של המוסד, עובד שיקום ומרפאה בעיסוק (בודקות את עקרות הבית). הבדיקה בוועדה זו נקבעת לפי אחוזי הנכות הרפואית של כל אחד, ויש הבדל בין תובעים העונים להגדרת "משתכרים" לבין תובעות העונות להגדרת "עקרות בית".

*משתכרים: אם נקבעו לתובעים 60% לפחות של נכות רפואית או 40% (סעיף רפואי אחד לפחות חייב להיות 25% ומעלה), הם עוברים לבדיקת כושר עבודה ויכולת השתכרות. את הבדיקה עורכים רופא מוסמך ועובד שיקום.
*עקרות בית: אם נקבעו לתובעות לפחות 50% נכות רפואית, הן ממשיכות לבדיקת כושר תפקודי בעבודות משק הבית, אותה עורכים רופא מוסמך ומרפאה בעיסוק.

בתום הליך הבדיקה, התביעה עוברת לפקיד השיקום בביטוח לאומי. הפקיד מתייעץ עם רופא המוסד ועם עובד השיקום שבדקו את התובע או במקרה של עקרת בית – ההתייעצות היא עם מרפאה בעיסוק, לגבי קביעת אחוזי הנכות של דרגות האי כושר לתפקד בבית או איבוד כושר העבודה ובכך אי היכולת להתשכר.

יש ארבע דרגות שונות: 60%, 65%, 74% או 100% (מהוות את אחוזי הנכות הכללית), כשעבור כל דרגה משולמת קצבת נכות בגובה אחר.

עוד קובעים בוועדה את התקופה של אובדן הכושר, בהתאם למסוגלות הנפשית והפיזית של האדם ובהתאם למצבו הבריאותי שמשפיע על יכולתו לתפקד או להשתכר.

סוגי אחוזי הנכות

ביטוח לאומי קבע כי יש שתי קבוצות של אחוזי נכות: נכות רפואית ונכות כללית. תובע עשוי לקבל אחוזים גבוהים של נכות רפואית, שעברו את הרף שנקבע לנכות כללית, אולם בפועל הם לא מהווים כל השפעה על כושרו לעבוד או על כושר התפקוד בבית. לעומת זאת, תובע אחר יכול לקבל אחוזי נכות רפואית לא גבוהים שעוברים את הרף, והם כן מגבילים אותו ביכולתו לתפקד ולעבוד.

אחוזי הנכות הרפואית לא תמיד קובעים את גובה אחוזי הנכות הכללית. הדברים נבדקים לפי מידת ההשפעה על כושר התפקוד, לחיוב או לשלילה.

ראו גם:

קביעת אחוזי נכות נפשית

קביעת אחוזי נכות לנפגעי תאונות עבודה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן