מבחן התעסוקה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

מבחן תעסוקהמבחן התעסוקה של המוסד לביטוח לאומי הוא סוג של בדיקה אשר נעשית כפועל יוצא של בקשות אנשים לקבלת קצבת הבטחת הכנסה.

אנשים אשר מגיעים אל המוסד לביטוח לאומי לשם בקשת קצבה זו חייבים לעבור את מבחן התעסוקה על פי הנהלים הקבועים במוסד לביטוח לאומי.

קצבת הבטחת הכנסה הנה קצבה אשר מוענקת אחת לחודש מטעם ביטוח לאומי לאנשים אשר ידם אינה משגת לצורך מחייה ברמה המינימלית והבסיסית ביותר הדרושה לצורך קיום (הם בעלי הכנסה מסוימת מקצבאות או ממשכורות אבל היא נמוכה מההכנסה המינימלית ביותר אשר דרושה לצורך מחייה ראויה, או שאין בידיהם הכנסה כלל משום מקור).

ביטוח לאומי מבטיח להם באמצעות הקצבה את האפשרות להתקיים כראוי מבחינה כלכלית ולחיות ברמה מינימלית. סכומי קצבת הבטחת הכנסה שונים מאדם לאדם ונקבעים על פי גודל המשפחה שלו ועל פי ההרכב שלה.

מבחן תעסוקה- מי צריך לעבור אותו?

אנשים אשר הם עצמם או בני הזוג שלהם מתייצבים באופן קבוע בשירות התעסוקה על מנת לדרוש עבודה, יהיו זכאים לקבל קצבת הבטחת הכנסה בתנאי שהם נכללים תחת אחת מהקבוצות הבאות, שלפיהן עליהם לעמוד במבחן התעסוקה של ביטוח לאומי:

מחוסרי עבודה

אנשים אשר רשומים בלשכת שירות התעסוקה ומגיעים כדי לדרוש עבודה בהתאם לכל הנהלים הקבועים במקום, אך לשכת התעסוקה לא הציעה להם כל עבודות אשר מתאימות ליכולתם הגופנית או למצבם הבריאותי (מבחינה פיזית או נפשית), או שהם הופנו על ידי לשכת התעסוקה לאבחון ולשיקום מקצועי בביטוח לאומי.

הזכאות לקצבת הבטחת הכנסה תקפה לזמן בו התובעים נחשבים מחוסרי עבודה והם ממשיכים להגיע ללשכת שירות התעסוקה ולדרוש שם עבודה.

נמצאים במסגרת הכשרה מקצועית

אנשים אשר הופנו מטעם לשכת שירות התעסוקה למסגרת של הסבה מקצועית או למסגרת של השתלמות במהלך שעות היום לתקופה של 12 חודשים (ולא יותר מכך), בתנאי שהם משתתפים באופן סדיר בלימודים.

או אז הם חייבים במבחן התעסוקה של ביטוח לאומי על מנת שיוכלו לקבל את קצבת הבטחת הכנסה. הזכאות לקצבה תקפה לזמן בו התובעים משתתפים בהכשרה מקצועית או בהשתלמות, אך לא מעבר לתקופה של שנה אחת.

עובדים בשכר נמוך

אנשים אשר עובדים כשכירים או כעצמאיים והכנסותיהם מהעבודה נמוכות מהסכומים הקבועים להם בהתאם לגיל, למצב המשפחתי ולמספר הנפשות במשפחה.

התנאי לקבלת הקצבה הוא עבודה במשרה מלאה או במשרה חלקית מסיבות בריאותיות או מכיוון שלשכת שירות התעסוקה לא מצאה עבורם כל עבודה מתאימה.

דברים אלה נבדקים במבחן התעסוקה של ביטוח לאומי. הזכאות לקבלת קצבת הבטחת הכנסה תקפה למשך הזמן שבו אותם אנשים עומדים בכל קריטריונים המפורטים מעלה.

מבחן תעסוקה וקצבאות שונות

לא כל אדם חייב לעבור את מבחן התעסוקה של ביטוח לאומי. רק אנשים אשר מקבלים קצבאות מסוימות חייבים בזאת. בנוסף ישנם מקרים בהם לא יצטרכו לעבור את מבחן התעסוקה ועדיין יקבלו את ההטבות.

להלן סוגי הקצבאות:

  • קצבת הבטחת הכנסה- אנשים אשר אינם מסוגלים כלל להתפרנס מהסיבה שאינם עובדים מטעמים אלו אחרים (נכות, מחלה פיזית, מחלה נפשית, התאוששות לאחר תאונה ועוד) או אנשים אשר מתפרנסים מעבודה אך הכנסתם היא מתחת לסכום המינימלי לצורך מחייה מינימלית וראויה, זכאים לקצבת הבטחת הכנסה.
  • גמלת דמי אבטלה– המוסד לביטוח לאומי משלם גמלת דמי אבטלה לאנשים מחוסרי עבודה כל עוד הם ניגשים ללשכת שירות התעסוקה על מנת לדרוש שם עבודה. דמי האבטלה נועדו על מנת להבטיח לאותם אנשים מחוסרי העבודה הכנסה מסוימת בתקופה בה אינם יכולים לאפשר זאת לעצמם מכיוון שאינם עובדים.

ראו גם:

מימוש זכויות עובדים במוסד לביטוח לאומי בעת משבר הקורונה

רופא תעסוקתי

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן