זכויות חולי פרקינסון

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

פרקינסוןפרקינסון זוהי מחלה של מערכת העצבים והיא פוגעת בייצור הדופמין- החומר שמשגר אותות למערכת העצבים במוח. זוהי מחלה חשוכת מרפא שבאה לידי ביטוי ומתקדמת בצורה אחרת אצל כל חולה בנפרד.

יחד עם זאת המכנה המשותף של המחלה בקרב כל החולים הוא פגיעה ביכולות הפיזיות והמנטליות, איברי הגוף מתנוונים אט אט וישנן הפרעות ביכולות המוטוריות העדינות והגסות.

חולי פרקינסון סובלים מהתקשות שרירי הגוף, מירידה בתפקוד התנועתי, ישנן הפרעות בשיווי המשקל, ההליכה אינה יציבה, הם סובלים מרעידות בלתי רצוניות בחלקים שונים בגוף (גם בשעת מנוחה), המוטוריקה העדינה נפגעת, קשיים בדיבור עד כדי גמגום, תנועות הפנים מתעוותות ואפילו חוסר יכולת לשלוט על הסוגרים.

פרקינסון עלולה לפגוע בחולים גם ברמה הנפשית. בעקבות ההידרדרות של המחלה החולים עלולים לפתח חרדות ולעתים אף שורים בדיכאון.

בשל מצבם הבריאותי חולי פרקינסון מאבדים עם הזמן את יכולת תפקודם ואת כושרם לעבוד ולהתפרנס. חלקם אף נפגעים בגפיים התחתונות ומתקשים בניידות.

כדי להקל על חולי פרקינסון, ביטוח לאומי וגופים נוספים במדינה מעניקים להם זכויות והטבות כלכליות. במאמר נפרט בעיקר אודות זכויות חולי פרקינסון בביטוח לאומי, אך ניגע גם בשאר הזכויות.

זכויות בביטוח לאומי

קצבת נכות

חולי פרקינסון שאיבדו את כושר עבודתם ואת פרנסתם זכאים לקבל קצבת נכות כללית שמבטיחה את המשך הכנסותיהם.

גם עקרות בית שאינן עובדות בחוץ, אך בעקבות המחלה איבדו את כושרן לתפקד במטלות הבית, זכאיות לקצבה זו.

קבלת קצבת נכות מותנית באחוזי נכות רפואיים של 60% לפחות או של 40% לפחות (אחד הליקויים הרפואיים שווה 25% לפחות).

בנוגע לעקרות בית, עליהן לקבל 50% לפחות של נכות רפואית. אחוזי נכות רפואית אינם מספיקים לקבלת הקצבה, אלא המצב הרפואי צריך להשפיע על כושר העבודה של החולים. דרגת אי כושר מינימלית לקבלת קצבת נכות עומדת על 50% לפחות, גם למשתכרים וגם לעקרות בית.

גמלת ניידות

חולי פרקינסון שמוגבלים בגפיים התחתונות בצורה ניכרת שמשפיעה על ההליכה ועל הניידות, זכאים לקבל את הגמלה.

במסגרת גמלת הניידות ניתנות הטבות שונות, בהתאם למצב החולים. ההטבות יכולות להיות גמלה כספית בכל חודש לצורך החזקת רכב נכים, זכות לפטור חלקי או מלא ממיסי קניית רכב ותג חניית נכה שמאפשר חנייה במקומות שמיועדים לנכים בלבד. גודל הרכב, גובה הגמלה החודשית ושיעור אחוזי הפטור ממיסים נקבעים בהתאם לאחוזי הנכות בניידות.

גמלת שירותים מיוחדים

חולי פרקינסון שנמצאים במצב מתקדם מאוד של מחלתם והם מוגבלים בתפקוד היומיומי וזקוקים לעזרת הזולת, זכאים לקבל גמלת שירותים מיוחדים שדואגת למימון ההוצאות עבור מטפל סיעודי.

קצבת נכות מעבודה

היה וישנו קשר סיבתי ישיר בין מחלת הפרקינסון לבין מקום עבודתו של החולה בו הוא נחשף לחומרים כימיים שונים, ביטוח לאומי מכיר בו כנפגע מעבודה (מחלת מקצוע), מה שמזכה אותו בקצבת נכות מעבודה.

זכויות נוספות של חולי פרקינסון

  • מס הכנסה- חולי פרקינסון שקיבלו 90% לפחות של נכות רפואית זכאים לפטור ממס הכנסה מהמשכורת וגם מהפנסיה. ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי של שש שנים מקסימום בנוסף על אותה השנה בה מגישים את הבקשה לפטור.
  • משרד התחבורה- חולי פרקינסון שמוכרים כנכים זכאים להנחות בנסיעות בתחבורה הציבורית בשיעור של 33% מהמחיר ההתחלתי.
  • חברות ביטוח- חולי פרקינסון שרכשו לפני מחלתם פוליסות ביטוח רפואיות זכאים לקבל כיסויים כספיים עבור מחלות קשות ועבור אבדן כושר עבודה, כל עוד הם אכן איבדו את כושר עבודתם ואת יכולת ההשתכרות שלהם בעקבות מחלתם.

ראו גם:
זכויות חולי אפילפסיה בביטוח לאומי

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן