זכויות תשושי נפש

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

קשיש יוגדר כתשוש נפש כאשר הוא סובל מבעיה קוגניטיבית – רגשית, הבאה לידי ביטוי בכך שהוא הולך ומאבד את יכולת השיפוט והתובנה.

סימני תשישות הנפש רבים וכוללים: אובדן זיכרון הולך וגובר, שיטיון (כמו ביצוע פעולות חסרות שיפוט כהתפשטות מבגדים בפני אחרים), שוטטות במצב שבו הקשיש אינו יודע היכן הוא נמצא ואיך יוכל לחזור הביתה, התקפי זעם וכעס היכולים להגיע גם לכדי אלימות כלפי בני המשפחה והמטפלים, דיכאון, חוסר שקט, פרנויה (למשל: פחד שהמטפלים או הקרובים רוצים להרע להם), אובדן שליטה על סוגרים, אי שקט ועוד.

תשישות נפש אצל קשישים אופיינית בעיקר לחולים במחלת האלצהיימר ובדמנציה, אך ישנן גם מחלות ותופעות נוספות המביאות קשישים למצב זה. בדרך כלל תשישות נפש היא מצב מתקדם (הולך ומחמיר) ובלתי הפיך. האבחנה לקשיש תשוש נפש נעשית על ידי רופא המומחה בפסיכו-גריאטריה.

תשישות נפש פוגעת באופן מכריע בתפקוד הקשיש

קשישים תשושי נפש מתקשים לדאוג לצרכיהם הבסיסיים. מכיוון שהמודעות לזמן והמקום הולכת ומיטשטשת רבים מהם עלולים לשכוח לאכול ולשתות, לקחת תרופות ולהתקלח, או אף לשכוח איך מבצעים פעולות אלה.

חוסר התובנה והשיפוט עלולים לגרום להם לעשות מעשים המסכנים אותם או את האחרים: קשישים מסוגלים ללכת לאיבוד מבלי לדעת לחזור, להיות אלימים כלפי אחרים או אף להיות אובדניים עקב הנטייה לדיכאון במצבים אלה.

תפקודם של קשישים אלה הולך ויורד עם הזמן עד למצב שבו חלקם נדרשים להשגחה וטיפול צמודים.

פתרונות טיפוליים מתאימים לקשישים תשושי נפש

תשישות הנפש אינה מאפשרת לקשיש לנהל אורח חיים עצמאי. פעמים רבות גם בני המשפחה מתקשים בטיפול.

ישנם שני פתרונות אפשריים: סיוע של מטפל סיעודי הנמצא עם הקשיש בבית, או שילוב הקשיש בבית אבות הכולל מחלקה מיוחדת לתשושי נפש.

זכויות קשישים תשושי נפש בביטוח לאומי

גמלת סיעוד: גמלת זו מעגנת את זכאותו של הקשיש לטיפול של מטפל או מטפלת ביתית למטרות הבאות: הלבשה, רחצה, אכילה, טיפול בהפרשות, ליווי לקופת חולים או יציאה החוצה וכדומה. את המטפלת או המטפל ניתן להעסיק באמצעות חברת סיעוד העובדת עם ביטוח לאומי, או להעסיק באופן פרטי ולקבל החזר כספי מביטוח לאומי.

בנוסף למטפל/ת צמוד/ה זכאים מקבלי גמלת סיעוד גם לטיפול במרכז יום לקשיש (מתאים לתשושי נפש בדרגה קלה עד בינונית), אספקת מוצרי ספיגה חד פעמיים כטיטולים, מימון רכישת משדר מצוקה ומימון שירותי כביסה.

גמלת שירותים מיוחדים: תשושי נפש שעוד לא הגיעו לגיל הפרישה (נשים מתחת לגיל 60 וגברים מתחת לגיל 65 ) זכאים לגמלת שירותים מיוחדים. גימלה זו מקנה זכאות להעסקת מטפל/ת שיסייעו לתשוש הנפש בכל פעולות היום – יום שצויינו לעיל.

קשיש הזקוק לאשפוז במוסד או במסגרת בית אבות סיעודי: המוסד לביטוח לאומי מסייע בעיקר לקשישים שהם ובני משפחתם החליטו כי ימשיכו לגור בביתם עם עזרת מטפל צמוד בבית. משפחות וקשישים המחליטים כי הטוב ביותר עבור הקשיש יהיה לעבור לבית אבות יכולים להיעזר במסגרות שמשרד הבריאות מאפשר.

זכויות קשישים תשושי נפש ממשרד הבריאות

קשישים תשושי נפש הזקוקים לבית אבות או מוסד והם ובני משפחתם מתקשים לממן עלות זו בכוחות עצמם יכולים לפנות ללשכת הבריאות המחוזית, ולקבל סיוע במימון המסגרת. עלות מסגרות אלה יקרה מאד ויכולה להגיע עד כ 10,000 ₪ לחודש ויותר.

קשיש תשוש נפש הנשאר לגור בביתו זכאי לעזרה מביטוח לאומי וחשוב שהוא ובני משפחתו ימצו זכויות אלה.

ראו גם:

פיצוי לנפגעי גזזת

זכויות נפגעי נפש

קצבת זקנה

קביעת אחוזי נכות

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן