זכויות חולי ניוון שרירים

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

ניוון שרירים (ידועה גם בשם ALS ) היא מחלה עצבית קשה ביותר ומעט מאוד אנשים סובלים ממנה. העצבים במוח אשר קשורים למוטוריקה העדינה והגסה הם אלה שמפעילים את כל השרירים בגוף, והם מתנוונים באופן איטי והדרגתי תוך כדי המחלה.

התנוונות השרירים פוגעת אט אט במערכת העצבית כולה, מהעצבים המוטוריים התחתונים ביותר (ממוקמים בעמוד השדרה) ועד למסילות המוטוריות אשר יורדות למטה מקליפת המוח עד עמוד השדרה, לכל אורכו.

הרפואה של היום, עם הטכנולוגיה המתקדמת ועם התפתחות המחקר, טרם גילתה את הנסיבות אשר מובילות לפרוץ מחלת ניוון שרירים, ועדיין אין טיפול מרפא.

פעמים נדירות מאוד המחלה נובעת מכך שברקע המשפחתי של החולה, אדם אחר התגלה כחולה בניוון שרירים, אולם אין זה אומר בוודאות שזוהי מחלה גנטית.

חולי ניוון שרירים סובלים מאוד ממוגבלויות שונות ביכולות הניידות בבית, בסביבה הקרובה ובסביבה הרחוקה, וזאת אחת הסיבות שהם מתקשים מאוד במטלות ובפעולות עצמאיות בחייהם. גם התפקוד בבית ובעבודה נפגם רבות כתוצאה מהמחלה, וככל שהיא מתקדמת ואיתה ההחמרה במצב, החולים נזקקים לעבור טיפולים רבים, והם נזקקים לסיוע ולהשגחה תמידיים.

המדינה מעניקה זכויות אחדות לחולי ניוון שרירים, בגין המחלה והמצב הבריאותי אשר נגרם להם כתוצאה ממנה.

ניוון שרירים – סימפטומים

  • התכווצויות שרירים רבות.
  • חולשה גדולה בשרירים.
  • קפיצות שרירים.
  • הרגשה של דלדול שרירים.

זכויות חולי ניוון שרירים – ביטוח לאומי

קצבת נכות כללית

אנשים אשר חולים בניוון שרירים וביטוח לאומי הכיר בהם כבעלי נכות רפואית בשיעור של 60% או בשיעור של 40% (במקרה זה ליקויי רפואי אחד לפחות להיות בשיעור של 25% ומעלה), ובעקבות זאת הם איבדו את כושרם לעבוד והכנסתם החודשית צומצמה, זכאים לקצבת נכות כללית.

דרגת הקצבה נקבעת בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית ובהתאם לדרגת האי כושר אשר נגרמת בעקבותיהם. נשים המוגדרות בביטוח לאומי כ"עקרות בית" (נשים נשואות שאינן עובדות) שחולות במחלת ניוון שרירים צריכות לקבל 50% נכות רפואית או יותר ולקבל דרגת אי כושר בביצוע עבודות משק הבית ב-50% לפחות.

קצבת ניידות

במצבים מתקדמים של המחלה, חולי ניוון שרירים נעשים מוגבלים מאוד ברגל אחת או בשתיהן יחד, מה שגורם להם למוגבלות קשה ביכולת הניידות, הן בתוך הבית והן מחוץ לבית.

כאשר מופיעה המוגבלות בניידות, החולים נבדקים בוועדה רפואית של ביטוח לאומי, ואם נמצא כי הם עוברים את סף האחוזים בניידות, הם זכאים לקצבת ניידות.

במסגרת הקצבה זכאים חולי ניוון שרירים לכמה דברים: קצבה חודשית אשר נועדה לכסות חלק מעלויות החזקת הרכב, פטור מלא או חלקי בשעת קניית רכב ותווי חניית נכים.

ההטבות הכלולות בקצבת ניידות ניתנות לחולים בהתאם לאחוזי הנכות בניידות שקיבלו.

זכויות חולי ניוון שרירים – משרד הבריאות

חולי ניוון שרירים אשר מוגבלים בהליכתם ושמתקשים ביכולת הניידות בצורה משמעותית, זכאים לקבל ממשרד הבריאות סיוע במימון של מכשירי עזר.

חולים שנמצאים במצב מתקדם של המחלה והפכו עם הזמן לנכים, זכאים לקבל החזרים כספיים לצורך קנייה של נעליים רפואיות, קניית הליכונים, קניית מכשירי שיקום מסוגים שונים, קנייה של כיסאות גלגלים ממונעים, קנייה של קביים ועוד. את כל המכשירים האלה מממן ומסייע ברכישה משרד הבריאות.

מס הכנסה

זכויות נוספות לחולי ניוון שרירים מגיעות ממס הכנסה. חולים בעלי 90% של נכות רפואית ויותר מכך (לאחר שקלול אחוזים של כמה מחלות יחד) או נכות רפואית בשיעור של 100% אשר נובעת ממחלת ניוון שרירים בלבד, זכאים לקבל פטור מלא ממס הכנסה.

ראו גם:

זכויות חולי פרקינסון

זכויות חולי פיברומילאגיה

זכויות חולי המופיליה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן