זכויות לאחר אירוע מוחי

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

זכויות מביטוח לאומיאירוע מוחי מתאפיינת באירוע פתאומי הגורם לתקופת אשפוז ושיקום לא פשוט. כ15,000 מקרי אירוע מוחי מדווחים מדי שנה בישראל. זוהי גם כאן הסיבה העיקרית לנכות באוכלוסייה המבוגרת.

האירוע למעשה גורם להפרעה באספקת הדם אל המוח. תהליך הפרעתי זה גורם לאיבוד יכולות התפקוד הבסיסיות של האדם ואף לגרום לנזקים נוירולוגים, ואף לתמותה במקרים קיצוניים. הגורמים המרכזיים להופעת האירוע המוחי הינו: סוכרת, עישון, לחץ דם גבוה, גיל מבוגר ובעיות תחלואתיות שונות.

קביעת דרגת הנכות בגין אירוע מוחי שגרם לפגיעה עצבית

אחוזי הנכות בגין פגיעה מוחית נקבעים בהתאם לסוג הפגימה ודרגת חומרתה בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי.

הסעיף הרלוונטי לעניין פגיעה מוחית הינו ס' 29 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה). העוסק באחוזי נכות שונים לפגימות עצבי מוח שונים.

חשוב לציין כי בעת קביעת אחוז הנכות בידי המומחה הרפואי בוועדת המוסד, חישוב הנכות נעשה תוך שקלול של הפעלת מס' סעיפים או הפעלה חלקית של הליקויים בהתאם לאזור הליקוי וכמות הליקויים בגוף באופן כללי. כל למשל פגיעה בעצב המוח בצורה בינונית תזכה ב20% נכות, בעוד שצורה קשה הגורמת להפרעה תחושתית ניכרת מאוד תזכה ב40% נכות.

זכויות רפואיות לנפגע לאחר אירוע מוחי

המוסד לביטוח לאומי

חולה אשר נפגע עקב אירוע מוחי שנגרם לו, יהיה זכאי לשורה של הטבות והקלות, בעיקרן מן המוסד לביטוח לאומי. על מנת לקבל את הזכאות הרפואית, על המטופל לעבור וועדה רפואית הממונה על ידי המוסד לביטוח לאומי, אשר בוחן את מצבו הרפואי של המטופל, ולאור ממצאים רפואיים, יחד עם בדיקה רפואית מגיע למסקנה בדבר דרגת הנכות שתיקבע.

הקביעה נעשית בוועדה על ידי מומחה רפואי בתחום הנוירולוגי במקרה שלנו, אשר בוחן את אי תפקודו של המטופל והירידה ביכולת השתכרותו.

יחד עם ההנחיות למתן הליקויים המפורטות בתקנות הביטוח הלאומי-מתאפשרת קביעה המותאמת על פי חומרת המוגבלות ומידת חוסר התפקוד.

במידה ודעתו של המטופל אינה נוחה מן קביעת הוועדה הרפואית, ניתן לערער בפני וועדת עררים של המוסד לביטוח לאומי באמצעות נימוקים בכתב. החלטת הוועדה הינה סופית לטוב ולרע, וניתן לערער עליה אך ורק בשאלות משפטיות בלבד בפני בית הדין האזורי לעבודה.

מעבר לקבלת קצבאות הנכות מן המוסד לביטוח לאומי, יש לציין כי נפגע בגין אירוע מוחי זכאי להטבות והקלות נוספות ממוסדות שונים בהתאם למצבו.

התאמה בדיור

במקרה בו עקב האירוע המוחי נוצרה מוגבלות בתנועה ובתפקוד שפגועת במערכת המוטורית, אשר מחייבת מכשירי ניידות-ניתן לקבל סיוע בתנאי גישה ובתנאי דיור בשיכון ציבורי.

הסיוע יכול להתהוות על ידי שינויי פנים כמו הרחבות או הוספות פתחים בבית, שינויי חוץ-כמו שבילי גישה או רמפות.  במקרים של שיכון ציבורי יינתן מענק.

מס הכנסה

ישנו פטור מתשלומי מס הכנסה למשתקמים מאירוע מוחי במקרים של פגיעה חמורה. גובה הפטור ייקבע על פי הנכות הרפואית. ס' 9(%) לפקודת מס הכנסה נותן תוקף למעשה לאופציה לקבל פטור מתשלומי מס הכנסה אך ורק במצבים בהם נגרם מכלול של מחלות שגרמו לנזק רפואי משמעותי. החוק מאפשר פטור מתשלום למעשה במצבי נכות של 90%-100%.

לסיכום ומסקנות

אירוע מוחי יכול לגרום לנזקים שונים בתפקודו של האדם בהתאם לדרגת האירוע המוחי ונזקיו הכוללים.

אדם שעבר אירוע מוחי זכאי בהתאם לתנאים שונים לזכאות מן המוסד לביטוח הלאומי ומן מוסדות ממשלתיים ולא ממשלתיים במטרה להקל על חייו ותפקודו. ההטבות והזכאיות ניתנות בכפוף לעמידה בתנאי המוסד וכן במעבר בדיקה רפואית בוועדה אשר קובעת את אחוזי הנכות לחולה עקב האירוע המוחי.

ראו גם:
זכויות חולי אפילפסיה בביטוח לאומי

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן