זכויות אימהות חד הוריות – אם חד הורית? בדקי מה מגיע לך

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

לא כל אחד מבין את המשמעות של להיות אמא חד הורית.

אמא חד הורית משמעו לקחת את כל האחריות על גידול הילדים על עצמה.

גם אם יש אב בתמונה, באופן סטטיסטי – האם היא זו שמעורבת יותר בחייו, במסגרות השונות ולרוב לה יותר משקל בחינוכם ובגידולם.

בגלל הקושי הכבד המוטל על הכתפיים של אימהות חד הוריות, מגיעות להן מספר זכויות מביטוח לאומי שאמורות לאפשר להן סוג של רווחה כלכלית בתחומים מסוימים.

אם את אם חד הורית רצוי שתכירי את הזכויות השונות ושתדעי מה באמת מגיע לך וכיצד לממש את זכויותייך.

הגדרת משפחה חד הורית

החוק מגדיר משפחות חד הוריות כמשפחות בהן ההורה (אם או אב) לא נשוי ויש באחריותו ובאחזקתו ילד אחד לפחות עד גיל 18.

המוסד לביטוח לאומי מגדיר מספר קריטריונים לגבי ההגדרה של הורה יחיד ושל משפחה חד הורית:

  • אם או אב שאינם נשואים ולא חיים במסגרת זוגית עם ידוע בציבור.
  • אם או אב נשואים, אבל חיים בנפרד מבני הזוג במשך שנתיים ונמצאים בהליכי גירושין במסגרת אותה תקופה.
  • אם או אב עולים חדשים אשר חיים בישראל בין שנה אחת לשנתיים, והגיעו ארצה בלי בן זוג ואין להם בארץ בן זוג אחר.
  • אימהות נשואות ועגונות (נקראות גם "מסורבות גט").
  • נשים נשואות אשר חיות בנפרד מבני הזוג לאחר ששהו במקלט לנשים מוכות במשך 90 ימים.

אימהות חד הוריות/ משפחות חד הוריות זכאיות לקבל הטבות שונות במסגרת החוק, הן מהמוסד לביטוח לאומי והן מגופים נוספים במדינה, מאחר ופרנסתן היחידה מתבססת על מפרנס אחד, אשר אחראי על גידול הילדים במקביל לתפעול ולתחזוקת משק הבית, דבר אשר מקשה מאוד על חיי היומיום מבחינה כלכלית.

אז מה מגיע לאימהות חד הוריות?

להלן הזכויות (הזכויות מחולקות על פי קטגוריות שונות, כאשר בכל קטגוריה ניתן למצוא גם זכאות מטעם המוסד לביטוח לאומי):

1. זכויות – תמיכה כלכלית

  • גמלת הבטחת הכנסה – המוסד לביטוח לאומי דואג להבטיח הכנסה ראויה לכל אזרח שאינו מסוגל להבטיח לעצמו מחייה מינימלית, ובין אנשים אלה נכללות אימהות חד הוריות/ משפחות חד הוריות. סכומי גמלת הבטחת הכנסה מבטיחים למשפחות החד הוריות אפשרות לכלכל את ילדיהן בכבוד ולהעניק להם את הדברים הבסיסיים ביותר להם הם זקוקים.
  • בנוסף על גמלת הבטחת הכנסה, ביטוח לאומי פוטר את המשפחות החד הוריות מתשלומי דמי ביטוח לאומי, ובלבד שהן מקבלות קצבה כלשהי.
  • אימהות חד הוריות שלא מקבלות עבור ילדיהן דמי מזונות מהאב, כפי שקבוע בחוק, זכאיות לקבל קצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי.

2. זכויות – עזרה בדיור

משפחות חד הוריות אשר כוללות גם את קבוצת האימהות החד הוריות זכאיות לזכויות שונות בתחום הדיור כגון זכאות לדיור ציבורי כאשר במשפחה ישנם שלושה ילדים או יותר וההורה היחיד מתפרנס, אך לא מעבר לסכום אשר מזכה בשכירות דירה בדיור ציבורי, ישנה זכאות גם להנחה בתשלומי ארנונה בגובה של 20% וגם זכאות לסיוע במימון שכר דירה.

3. זכויות – עולם התעסוקה

אם או אב במשפחה חד הורית רשאים להיעדר 16 ימים מקסימום מעבודתם בגין מחלת ילד, הם זכאים לקבל נקודות זיכוי במס הכנסה אם הם עובדים ואם מנוכה משכרם מס הכנסה, והם זכאים להיכלל במסגרת של הכשרה מקצועית במוסד לביטוח לאומי במידה שהם מקבלים תשלומי מזונות מהמוסד או גמלת השלמת הכנסה.

4. זכויות – חינוך

אימהות חד הוריות/ משפחות חד הוריות זכאיות לקבל קדימות בקבלת הילדים למעונות יום של ויצ"ו או של נעמ"ת, לעומת אוכלוסיית המשפחות בהן ההורים נשואים וחיים יחד. הורים יחידים לילדים בני 6 עד 14 זכאים לקבל מענק עבור לימודים.

כמו כן, הנחות בשכר הלימוד ניתנות לכל המשפחות החד הוריות שילדיהן נמצאים במערכת החינוך, ההורים זכאים לקבל הטבות במעונות יום והנחות עבור חוגי ילדים, וגם סיוע במימון קייטנות או סל שעות עבור ילדים שעדיין לא הגיעו לגיל 11 או שעדיין לא סיימו את לימודי בית הספר היסודי (כיתה ו').

דיור ציבורי הוא פתרון דיור שנוצר על מנת לתת מענה למציאת קורת גג לאוכלוסייה מעוטת יכולת שלא יכולה לקנות או לשכור מקום למגורים בתנאי השוק הפרטי בישראל.

אלו למעשה פרויקטים לבניית דיור שבוצעו על ידי משרד השיכון או רשויות מקומיות ומנוהלים כיום על ידי חברות שונות כדוגמת עמיגור, עמידר, חלמיש ושקמונה במטרה להבטיח פתרון מגורם הולם. כיום מצויות בישראל כ-70 אלף דירות המוגדרות כמיועדות לכך.

זכאות לדיור ציבורי

הקריטריונים לזכאות לדיור הציבורי נקבעים על ידי משרד הבינוי והשיכון כמשרד הממשלתי האחראי. באופן זה יכולה להיות זכאית משפחה בעלת הכנסה שמקבלת למרות זאת הבטחת הכנסה ויש בה שלושה ילדים לפחות, משפחה שיש לה מינימום שלושה ילדים שיש להם 1,400 נקודות לפחות לקבלת זכאות למשכנתא וסכומי ההשתכרות שלה לא עולים על זה הקבוע בזכאות לדיור.

תא משפחתי חד הורי שההכנסה בה אינו עולה הסכום הנדרש לזכאות ומספר הילדים בו גבוה משלושה זכאי גם כן.

בדומה, במקרים מסוימים המפורטים בנהלים קיימת גם אפשרות לזכאות לדיור ציבורי למקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי כדוגמת אובדן כושר עבודה או קצבת זקנה.

כך,זוג ששיעור הנכות של אחד מבני הזוג גבוה מ-75% והוא אינו מסוגל להתפרנס וההכנסות שלהם לא גבוהות מהסכום הקבוע, עומד בזכאות גם כן.

בדומה, נכה בודד המרותק לכסא גלגלים או משפחה שמישהו מבני הזוג בה נכה המרותק לכסא גלגלים שהכנסותיהם המשותפות לא גבוהות מהשכר הממוצע במשק יכולים לעמוד בזכאות גם כן.

הוראות נוספות מתייחסות גם לקשישים המקבלים מהמוסד לביטוח לאומי קצבת זקנה ואין להם דירה ברשותם ולעולים שיש להם תעודת עולה ועונים על הקריטריונים האחרים לזכות .

כיצד מממשים את הזכאות?

הזכאות למימוש הדיור הציבורי תיעשה בהתאם לקריטריון הרלבנטי. בשלב הראשון יש לגשת למשרד השיכון כדי לקבל תעודת זכאות.

מי שמקבל קצבת נכות זמנית צריך להגיש אישורים המעידים על גובה ההכנסה ב-12 החודשים שקדמו להגשת הבקשה, מי שמקבל קצבה קבועה על אובדן כושר עבודה בשיעור של 75% יכול להגיש אישור על חודש אחד בלבד.

בדומה במקרה של הבטחת הכנסה צריך להציג את האישורים לגובה ההכנסה לתקופה של 24 חודשים לפני ההגשה.

פסיקה

עת"מ- 53183-11-10 קציר נ' מדינת ישראל-משרד השיכון – עתירה מנהלית בנושא דיור ציבורי. העותרת אם חד הורית שמקבלת קצבת נכות על אי כושר עבודה של 75%. בחודש אפריל 2002 אישר משרד השיכון את הזכאות שלה לדיור ציבורי והיא זכאית לקבל סיוע בשכר דירה, האישור ניתן שוב בשנת 2006.

בנובמבר 2004 סירבה העותרת לדירה ברחוב התותחנים בחולון ובשנת 2006 לדירה ברחוב מפרץ שלמה בחולון. היא הגישה עתירה לבית המשפט כדי שיורה למשרד השיכון לדירה של 3 חדרים בעיר המתאימה לצרכים שלה ושל ילדיה. המשיבה טוענת שהעותרת לא הראתה מדוע לפי הדין היא זכאית לקבל דירה של 3 חדרים בבניין עם מעלית או בקומת קרקע לפי הנהלים.

כבוד סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים הגברת שרה שדות מקבלת חלקית את העתירה. היא קובעת שעל משרד השיכון להציע לעותרת דירה של שני חדרים, בין אם בבניין או מעלית או בקומת קרקע רק אם זו לא מתאימה למי שעונה על הקריטריונים לדירה מסוג זה מבחינה רפואית.

במקרה של סירוב מטעם העותרת תוצע לה דירה דומה לפי אותם קריטריונים. אם תסרב העותרת גם לדירה השנייה שתוצע לה בפרק זמן של שנתיים להיום אז היא לא תהיה זכאית לסיוע בשכר הדירה. אין על משרד השיכון להציע לה דירה שכבר הוצעה לה בעבר.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן