אבחנה בין קצבת לידה למענק לידה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

מענק לידה, קצבת לידהעל פי חוק ביטוח לאומי, נשים לאחר לידה זכאיות לקבל מענק לידה, קצבת לידה ודמי לידה. כאן במאמר נדון בהבדל שישנו בין קצבת לידה למענק לידה- מי זכאית לקבל מה, ומהם תנאי הזכאות.

קצבת לידה ניתנת רק במקרים מסוימים ואילו מענק לידה ניתן לכל אישה אשר עומדת בתנאים הדרושים על פי המוסד לביטוח לאומי, בלי שום קשר למספר התינוקות אשר נולדו לה.

קצבת לידה

קצבת לידה מוענקת אך ורק לאישה אשר ילדה בלידה אחת שלושה תינוקות או יותר, בנוסף על מענק הלידה אשר מגיע לכל אישה.

קצבת הלידה ניתנת בתנאי שלפחות שלושה מבין התינוקות נותרו בחיים לאחר שחלפו 30 ימים ממועד הלידה. במידה שהאישה נפטרה לאחר הלידה, בן זוגה או האפוטרופוס של התינוקות זכאים לקבל את קצבת הלידה במקומה.

את קצבת הלידה משלם המוסד לביטוח לאומי בעבור התקופה שבין 1 בחודש שלאחר יום הלידה ועד אשר מלאו 20 חודשים מאותו היום.

קצבת לידה עבור החודש הראשון שלאחר הלידה תהיה בהתאם לכמות הילדים אשר נותרו בחיים לאחר שחלפו 30 ימים ממועד הלידה, ובעבור 19 החודשים האחרים, תינתן קצבת הלידה בהתאם לכמות הילדים שהיו בחיים ב-1 באותו חודש של תשלום הקצבה.

קצבת לידה משולמת ליולדת אשר עומדת בקריטריונים הדרושים, היישר לחשבון הבנק אליו מועברת קצבת הילדים ואין כל צורך בהגשת תביעה לביטוח לאומי.

תשלום הקצבת יינתן כעבור 30 ימים. בית החולים מדווח למוסד לביטוח לאומי את פרטי חשבון הבנק של האישה בעקבות הנתונים אותם מסרה היולדת.

מענק לידה

מענק לידה הוא מענק כספי אשר משולם באופן חד פעמי מהמוסד לביטוח לאומי עבור כל יולדת שהייתה מאושפזת לאחר הלידה, בין אם הלידה הייתה בין כותלי בית החולים ובין אם הלידה הייתה בכל מקום אחר, ובתנאי שלאחר מכן אושפזה היולדת.

מענק לידה משולם בעבור השתתפות בהוצאות הכספיות הראשונות עבור צרכי התינוק או עבור צרכי היולדת מיד לאחר שילדה. המענק משולם לכל אישה, בלי כל קשר לעובדה האם היא עובדת או לא, והוא משולם בתוספת לדמי לידה.

סכום הכסף של מענק הלידה מועבר היישר לחשבון הבנק של האישה אשר ילדה, בהתאם לדיווחים של בית החולים אל המוסד לביטוח לאומי, ואין כל צורך בהגשת תביעה מיוחדת.

מי זכאית למענק לידה?

כל אישה אשר ילדה בבית חולים או שאושפזה בבית חולים מיד אחרי הלידה זכאית לקבל מענק לידה, ובתנאי שהיא עונה על אחד הקריטריונים הבאים:

  • האישה היא תושבת הארץ או שהיא נשואה לתושב הארץ, גם במקרים בהם הלידה הייתה בישראל וגם במקרים בהם הלידה הייתה מחוצה לה.
  • האישה עובדת בארץ או שבן הזוג שלה עובד ומועסק בארץ במשך שישה חודשים לפחות ברציפות בסמוך למועד בו הייתה הלידה. קריטריון זה תקף גם עבור אנשים שלא תושבי הארץ, פרט לתושבי פלסטין, אך רק בתנאי שהלידה הייתה בארץ.

במקרים בהם היולדת נפטרה לאחר הלידה, בן הזוג שלה או האפוטרופוס של התינוק כפי שהוחלט, זכאים לקבל את מענק הלידה במקומה.

סכומי מענק לידה (הסכומים נקבעו על פי ביטוח לאומי והם נכונים לתאריך 1 בינואר 2012)

  • ילד ראשון במשפחה מזכה את האם ב- 1,695 שקלים.
  • ילד שני במשפחה מזכה את האם ב- 763 שקלים.
  • ילד שלישי ויותר במשפחה מזכה את האם ב- 509 שקלים.
  • אישה אשר ילדה תאומים זכאית לקבל 8,475 שקלים.
  • אישה אשר ילדה שלישייה זכאית לקבל 12,713 שקלים.

ראו גם:

חופשת לידה

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן