זכויות נפגעי נפש

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם מיד

נפגעי נפשאנשים אשר מוגדרים נפגעי נפש סובלים ממחלות נפשיות שונות, החל מהקלות ועד לקשות ביותר. חלקם מאושפזים במחלקות פסיכיאטריות סגורות, חלקם במחלקות רגילות בליווי פסיכיאטריים וחלקם השתחררו ממסגרות טיפול וחיים בתוך הקהילה.

נפגעי הנפש הם אוכלוסייה חלשה מאוד ופגיעה במיוחד. במרבית הפעמים החברה מתייחסת אליהם בצורה לא נאותה ולפעמים אפילו מזלזלת.

הם לא תמיד מודעים לעצמם ולכן הם נתונים בהחלטותיהם של אחרים. נפגעי נפש לא בהכרח מודעים לזכויותיהם, וגם אם כן הם אינם מסוגלים לדרוש אותן בגלל מצבם הנפשי.

ביטוח לאומי מעניק קצבת נכות כללית לנפגעי נפש, אך כדי שהם יוכלו לקבלה עליהם להוכיח כי הם לוקים בנכות נפשית אשר מגבילה אותם בתפקודם היום יומי. נכות נפשית נקבעת על ידי פסיכיאטר אשר יושב בוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.

התהליך בביטוח לאומי והזכויות

כל האנשים אשר מוגדרים נפגעי נפש (מטופלים במוסדות פסיכיאטריים או חיים בקהילה) זכאים להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי לצורך הכרתם כנכים.

המוסד מזמן את האנשים לבדיקות בוועדות רפואיות, בהן הם נפגשים לבדיקה פסיכיאטרית עם פסיכיאטר מטעם המוסד.

נפגעי הנפש מגיעים לבדיקה עם מסמכים רפואיים אשר קשורים בבעיה הנפשית ממנה הם סובלים כדי שיעידו על מצבם הנפשי כיום ועל מה שהיה בעברם.

לאור הממצאים הכתובים ולאור הבדיקה בפועל הפסיכיאטר קובע האם נפגעי הנפש מוכרים כנכים או לא. אחוזי הנכות הנפשית המינימליים לצורך הכרת האנשים כנכים צריכים לעמוד על לפחות 40%. במידה ונפגעי נפש מקבלים 40% או יותר של נכות נפשית הם זכאים לקבל מביטוח לאומי קצבת נכות כללית בכל חודש.

ביטוח לאומי קובע את גובה קצבת הנכות על פי אחוזי הנכות ומחליט גם על התקופה בה היא תינתן- תקופה זמנית או לצמיתות. הדברים נקבעים על פי מצבם של נפגעי הנפש, על פי תכנית הטיפול שהם מקבלים ועל פי ההערכות הרפואיות לגבי עתידם הבריאותי ולגבי יכולת השתלבותם בחברה.

נפגעי נפש בעלי נכות נפשית זכאים לפנות לוועדת שיקום מטעם המוסד לביטוח לאומי, על מנת שזו תקבע את הזכויות אשר מגיעות להם בתכנית השיקום. לשם כך עליהם להציג חוות דעת פסיכיאטרית שבה נטען כי הם זקוקים לשירותי שיקום בגין הנכות הנפשית בה הם לוקים.

שיקום נפגעי נפש

שירותי השיקום במדינת ישראל משתדלים להתערב כמה שפחות בחייהם של נפגעי הנפש וזאת במטרה לאפשר להם לחיות את חייהם בעצמם.

מסגרות השיקום כוללות סיוע במציאת מקומות דיור כמו לדוגמה דיור מוגן שבו ניתנות תמיכה רפואית ותמיכה נפשית או הוסטלים מיוחדים עבור אוכלוסיית נפגעי הנפש. שירותי השיקום שמים להם למטרה לשלב את נפגעי הנפש במעגל העבודה בקהילה.

לצורך כך ישנם מסלולי הכשרה תעסוקתית, מסלולים של הקניית מיומנויות עבודה ומסגרות של תעסוקה נתמכת. שילוב נפגעי נפש במסגרות עבודה תורם להם להרגשת שייכות בתוך הקהילה בה הם חיים ומעניק להם מוטיבציה להמשיך בכוחות עצמם וללא עזרה או תמיכה.

זכויות נוספות

בנוסף על הזכויות אשר מגיעות לנפגעי נפש במוסד לביטוח לאומי הכוללות קצבת נכות כללית והפנייה לתכניות שיקום, נפגעי נפש זכאים גם לשירותים נלווים במגוון תחומים בחיים במטרה להקל עליהם ולשלב אותם במהירות וביעילות בתוך הקהילה.

ההטבות הן בנושאי דיור, השכלה, תעסוקה, דאגה למשפחה הקרובה שסובבת אותם, דאגה לטיפולים רפואיים שונים, סיוע במיסים, מימון אשפוזים במידת הצורך, פטור מתשלומי מס הכנסה, הנחה בתשלומי הארנונה, הנחה בתעריפי נסיעות בתחבורה הציבורית, הנחה בשירותי בזק ועוד הטבות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 
השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

072-3940742 דילוג לתוכן